8. juli 2018
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Behold Finnmark og sats på utbygging
Etter stortingsvedtaket om sammenslåing av Troms og Finnmark er iveren for
omkamp uvanlig sterk. Kanskje har viktige argumenter blitt undervurdert.
Avstandene
alene gir grunn til å undres hva man egentlig mener å oppnå med sammenslåing av
Troms og Finnmark. Men i alle fall er det ikke de vanlige hensyn men et
overordnet forhold som bør være avgjørende: Finnmarks utsatte strategiske
situasjon krever særbehandling.
Utgangspunktet er enkelt: I det lange løp vil vi ikke kunne hevde råderetten
over et landområde vi ikke bebor dersom tilgrensende russerne ønsker å overta
det. Befolkningen i Finnmark må opprettholdes. Trolig må den også økes for å
sikre en bred økonomisk og kulturell utvikling som hever vårt krav på landet
over tvil. Argumentet forsterkes dersom klimautviklingen gjør Nordområdene enda
mer utviklingsverdige for Russland. Her er det ikke snakk om vanlig
distriktspolitikk, men om sikkerhetspolitikk i vid forstand, et nasjonalt ansvar
som krever særordninger og betydelig finansiering.
Dette er ingen ny tanke. I 1990 ble Tiltakssonen for Finnmark og Nord-Troms
opprettet for å styrke næringsbetingelsene og stanse avfolkning. Foruten Finnmark
fylke omfatter sonen de syv nordligste kommunene i Troms: Kåfjord, Skjervøy,
Nordreisa, Kvænangen, Karlsøy, Lyngen og Storfjord. Tiltakene er omfattende:
· Fritak for arbeidsgiveravgift · Nedskrivning av studielån med inntil 10 % av opprinnelig lånegrunnlag, begrenset til 25.000 kroner, per år · Fritak for el-avgift på forbruk · Reduksjon i personbeskatningen · Øket barnetrygd |
Virkningen av tiltakene
har blitt vurdert flere ganger, senest meget grundig i 2012 [1].
Alt tyder på at spesielt de personlig rettede tiltakene virker. (Tilflyttede som
blir boende benytter seg ofte av tiltakene, fraflyttede har i liten grad
benyttet dem.) Etter lang tids nedgang synes utviklingen nå snudd i Finnmark med
en økning på 0,5 % til vel 76 000 personer i 2017 [2]. Det er for tidlig å si om
trenden er varig. Den langsiktige utfordringen for utviklingen av næring og
annen virksomhet er derimot ikke under kontroll.
Det vil utvilsomt kreves mer omfattende tiltak og bevilgninger, hvor nøkkelen er
tett samarbeid mellom fylkeskommunale og sentrale myndigheter.
Løsningen kan være at de syv «tiltakskommunene» i Nord-Troms overføres til
Finnmark fylke som med oppbygging av en tilstrekkelig stab tillegges et
hovedansvar for utviklingen, med direkte linjer til relevante organer i Oslo -
og i Tromsø, for den del.
[1]
https://www.regjeringen.no/link/5f04cacd00bc4d949b6eeb454e029044.aspx?id=2308218
[2]
Evalueringen av Tiltakssonen (2012) anbefaler å forenkle reglene for
arbeidsinnvandring fra Russland og å styrke norskopplæringen for disse.
Gitt de seneste årenes utvikling av Russlands syn på tilgrensende
landområder med russisk-talende befolkning må dette vurderes kritisk.