
10. oktober 2018 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvarsbudsjetet for 2019
Langtidsplanen følges opp   
For 
dem som har vært urolige for hva regjeringen egentlig mener om pengesiden av 
forsvarspolitikken er budsjettforslaget for 2019 gledelig lesning. Med en reell 
(prisjustert) økning av bevilgningsrammen på ca. 2,5 mrd. kr. følges den 
budsjettbanen som ligger til grunn for Langtidsplanen. Budsjettøkningen er også 
konsistent med en utvikling mot 2 % av BNP innen 2024, selv om regjeringen bare 
lover «å bevege seg i retning av» dette målet. Om det altså kan fastslås at 
kursen er stødig så langt, er det fortsatt svært viktig å søke et bredt politisk 
grunnlag for en forpliktende tidsramme for 2 %-målet. Dette fordi mange av de 
tiltakene som den budsjettrammen vil muliggjøre har lange iverksettingstider.
Skal vi få den nåværende forsvarsstrukturen opp til en realistisk kapasitet for 
nasjonalt krigsforsvar, vil det for eksempel kreves mer personell med fire eller 
seks års utdannelsestid. For å sette i gang rekruttering og utdannelse må man ha 
rimelig sikkerhet for at budsjettene om seks år vil dekke den aktiviteten som er 
grunnlaget for rekrutteringen. Tilsvarende har mange materielldisposisjoner 
lange iverksettingstider. Bare årlige budsjettvedtak er ikke tilstrekkelig for 
en realistiske forsvarsplanlegging, så meget politikere og Finansdepartementet 
enn vil ønske det.
På et overordnet plan er investeringsandelen av budsjettet en parameter som 
følges med interesse i NATO. Med underfinansiering og nedbygging av forsvaret 
som har vært gjennomgående i Vest-Europa etter den kalde krigen har typisk 
investeringer blitt forsømt mens for meget av budsjettene har gått med til 
driften av en foreldet organisasjon. Derfor NATO-vedtaket om å tilstrebe 20 % av 
budsjettet til investeringer. Regjeringen er lesbart fornøyd med å vise til at 
forslaget for 2019 har en investeringsandel på 27 %. Et lite varsko her. 
Investeringsporteføljen krever en dypere analyse for full forståelse. 
Investeringer i infrastruktur pga. flytting av baser gir ikke nødvendigvis samme 
bidrag til kampkraft som anskaffelser av våpensystemer. Ikke dermed sagt at 
investeringer i nye baser er galt, men det har ikke samme relevans som parameter 
for et balansert budsjett.
Et annet og viktigere forhold er at dagens situasjon er sterkt preget av at 
forsvarsgrenene ikke har tilstrekkelige driftsmidler for en realistisk utnytelse 
av de investeringene som ligger i materiellet. Det gjelder spesielt Sjøforsvaret 
og Luftforsvaret, som typisk bare har omkring 20 % av sine kampfartøyer og 
kampfly teknisk og personellmessig tilgjengelig for krigsoperativ innsats. Hvis 
Langtidsplanens prioriterte mål - å bringe dagens struktur i kampklar stand - 
blir fulgt opp som det hevdes, bør det ikke uroe noen om vi i en periode styrker 
driftsbudsjettene slik at vi ikke når opp i 20 % investeringsandel.
På sikt lurer en risiko for forlengelse av problemet. Vi skal bygge fire og 
helst seks nye undervannsbåter, men makter knapt å drifte fire (av seks) av den 
nåværende og meget rimeligere Ula-klassen. Når det gjelder de nye kampflyene 
F-35 er det kjent at de blir meget kostbare i anskaffelse og krav til 
baseinfrastruktur. Men det har aldri blitt offentliggjort noe om 
driftsbudsjettet og den tilhørende driftsprofilen (tilgjengelighet og 
utholdenhet).  Vi kan bare håpe at den lange nedbygningsperioden etter den 
kalde krigen ikke har utviklet en kultur for 20 % operativ tilgjengelighet av 
kampsystemene. Høye investeringer er ikke en dyd om ikke investeringene følges 
av driftsmidler for realistisk utnyttelse av investeringene. Her er det all 
grunn til å følge med i fortsettelsen, ikke bare for undervannsbåter og fly, men 
for hele strukturen.
Både Forsvarssjefens militærfaglige råd (FMR) og den påfølgende Langtidsplanen 
for forsvarssektoren (LTP-2016) fremholdt en klar prioritering: Først ta igjen 
svikt i vedlikehold og beholdninger, og så øve opp den (på papiret) eksisterende 
strukturen. Dernest styrke strukturen med nye konsepter og systemer. 
Tidshorisonten for å få strukturen opp var ca. 2020. LTPs budsjettprofil ble 
svakere enn forsvarssjefen hadde ønsket seg, så det vil åpenbart ta noe lengre 
tid. I budsjettproposisjonens kap. 3 – årsrapporten for 2017 – sies det 
prisverdig klart at kapasiteten for oppgavene knyttet til krigsforebyggende 
terskel, avverge av trusler, og forsvar av Norge er «mindre god». Spørsmålet er 
åpent: Når kan vi vente en vesentlig styrket krigsberedskap?
Budsjettets oversikt over bevilgningene til forsvarsgrenene gir ikke håp om 
vesentlige forbedringer i 2019. Sant nok økes driftsbevilgningene, med snaut 10 
% for Hæren, vel 7 % for Sjøforsvaret og Luftforsvaret og snaut 13 % for HV. Men 
den reelle styrkelsen ligger i området 100 mill. kr. for hver av grenene. For de 
store forsvarsgrenene, som har driftsbudsjetter i området 4-5 mrd. kr., utgjør 
dette bare meget små skritt i riktig retning.
Hvordan går det så med den prioriterte innhalingen av etterslep på vedlikehold, 
beholdninger, osv.? Det er det ikke mulig å ha mening om, for denne delen av 
virksomheten ligger for en stor del begravet i store sekkeposter.
Budsjettforslagets disposisjon er uforandret, og det er heller ikke foretatt 
endringer i budsjettkapitler som tidligere år har vanskeliggjort lesingen. MEN: 
Dokumentet blir stadig mer omfangsrikt. 173 sider i fjor, 191 sider i år. 
Stedvis er detaljrikdommen overveldende, og fjern fra det forsvarspolitiske 
nivå. Hvis dette er under embetsverkets kontroll, må departementsråden ta 
affære. Hvis det er drevet av Stortinget (som dokumentet stedvis kan tyde på) er 
det uttrykk for et fremskridende forfall i rolleforståelse. Det er alvorlig nok, 
men ved offentliggjøringen av budsjettet skal det ikke overskygge 
hovedbudskapet: Regjeringen har holdt sine løfter for en realistisk styrkelse av 
forsvarsøkonomien.
![]()