10. oktober 2018
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvarsbudsjetet for 2019
Langtidsplanen følges opp
For
dem som har vært urolige for hva regjeringen egentlig mener om pengesiden av
forsvarspolitikken er budsjettforslaget for 2019 gledelig lesning. Med en reell
(prisjustert) økning av bevilgningsrammen på ca. 2,5 mrd. kr. følges den
budsjettbanen som ligger til grunn for Langtidsplanen. Budsjettøkningen er også
konsistent med en utvikling mot 2 % av BNP innen 2024, selv om regjeringen bare
lover «å bevege seg i retning av» dette målet. Om det altså kan fastslås at
kursen er stødig så langt, er det fortsatt svært viktig å søke et bredt politisk
grunnlag for en forpliktende tidsramme for 2 %-målet. Dette fordi mange av de
tiltakene som den budsjettrammen vil muliggjøre har lange iverksettingstider.
Skal vi få den nåværende forsvarsstrukturen opp til en realistisk kapasitet for
nasjonalt krigsforsvar, vil det for eksempel kreves mer personell med fire eller
seks års utdannelsestid. For å sette i gang rekruttering og utdannelse må man ha
rimelig sikkerhet for at budsjettene om seks år vil dekke den aktiviteten som er
grunnlaget for rekrutteringen. Tilsvarende har mange materielldisposisjoner
lange iverksettingstider. Bare årlige budsjettvedtak er ikke tilstrekkelig for
en realistiske forsvarsplanlegging, så meget politikere og Finansdepartementet
enn vil ønske det.
På et overordnet plan er investeringsandelen av budsjettet en parameter som
følges med interesse i NATO. Med underfinansiering og nedbygging av forsvaret
som har vært gjennomgående i Vest-Europa etter den kalde krigen har typisk
investeringer blitt forsømt mens for meget av budsjettene har gått med til
driften av en foreldet organisasjon. Derfor NATO-vedtaket om å tilstrebe 20 % av
budsjettet til investeringer. Regjeringen er lesbart fornøyd med å vise til at
forslaget for 2019 har en investeringsandel på 27 %. Et lite varsko her.
Investeringsporteføljen krever en dypere analyse for full forståelse.
Investeringer i infrastruktur pga. flytting av baser gir ikke nødvendigvis samme
bidrag til kampkraft som anskaffelser av våpensystemer. Ikke dermed sagt at
investeringer i nye baser er galt, men det har ikke samme relevans som parameter
for et balansert budsjett.
Et annet og viktigere forhold er at dagens situasjon er sterkt preget av at
forsvarsgrenene ikke har tilstrekkelige driftsmidler for en realistisk utnytelse
av de investeringene som ligger i materiellet. Det gjelder spesielt Sjøforsvaret
og Luftforsvaret, som typisk bare har omkring 20 % av sine kampfartøyer og
kampfly teknisk og personellmessig tilgjengelig for krigsoperativ innsats. Hvis
Langtidsplanens prioriterte mål - å bringe dagens struktur i kampklar stand -
blir fulgt opp som det hevdes, bør det ikke uroe noen om vi i en periode styrker
driftsbudsjettene slik at vi ikke når opp i 20 % investeringsandel.
På sikt lurer en risiko for forlengelse av problemet. Vi skal bygge fire og
helst seks nye undervannsbåter, men makter knapt å drifte fire (av seks) av den
nåværende og meget rimeligere Ula-klassen. Når det gjelder de nye kampflyene
F-35 er det kjent at de blir meget kostbare i anskaffelse og krav til
baseinfrastruktur. Men det har aldri blitt offentliggjort noe om
driftsbudsjettet og den tilhørende driftsprofilen (tilgjengelighet og
utholdenhet). Vi kan bare håpe at den lange nedbygningsperioden etter den
kalde krigen ikke har utviklet en kultur for 20 % operativ tilgjengelighet av
kampsystemene. Høye investeringer er ikke en dyd om ikke investeringene følges
av driftsmidler for realistisk utnyttelse av investeringene. Her er det all
grunn til å følge med i fortsettelsen, ikke bare for undervannsbåter og fly, men
for hele strukturen.
Både Forsvarssjefens militærfaglige råd (FMR) og den påfølgende Langtidsplanen
for forsvarssektoren (LTP-2016) fremholdt en klar prioritering: Først ta igjen
svikt i vedlikehold og beholdninger, og så øve opp den (på papiret) eksisterende
strukturen. Dernest styrke strukturen med nye konsepter og systemer.
Tidshorisonten for å få strukturen opp var ca. 2020. LTPs budsjettprofil ble
svakere enn forsvarssjefen hadde ønsket seg, så det vil åpenbart ta noe lengre
tid. I budsjettproposisjonens kap. 3 – årsrapporten for 2017 – sies det
prisverdig klart at kapasiteten for oppgavene knyttet til krigsforebyggende
terskel, avverge av trusler, og forsvar av Norge er «mindre god». Spørsmålet er
åpent: Når kan vi vente en vesentlig styrket krigsberedskap?
Budsjettets oversikt over bevilgningene til forsvarsgrenene gir ikke håp om
vesentlige forbedringer i 2019. Sant nok økes driftsbevilgningene, med snaut 10
% for Hæren, vel 7 % for Sjøforsvaret og Luftforsvaret og snaut 13 % for HV. Men
den reelle styrkelsen ligger i området 100 mill. kr. for hver av grenene. For de
store forsvarsgrenene, som har driftsbudsjetter i området 4-5 mrd. kr., utgjør
dette bare meget små skritt i riktig retning.
Hvordan går det så med den prioriterte innhalingen av etterslep på vedlikehold,
beholdninger, osv.? Det er det ikke mulig å ha mening om, for denne delen av
virksomheten ligger for en stor del begravet i store sekkeposter.
Budsjettforslagets disposisjon er uforandret, og det er heller ikke foretatt
endringer i budsjettkapitler som tidligere år har vanskeliggjort lesingen. MEN:
Dokumentet blir stadig mer omfangsrikt. 173 sider i fjor, 191 sider i år.
Stedvis er detaljrikdommen overveldende, og fjern fra det forsvarspolitiske
nivå. Hvis dette er under embetsverkets kontroll, må departementsråden ta
affære. Hvis det er drevet av Stortinget (som dokumentet stedvis kan tyde på) er
det uttrykk for et fremskridende forfall i rolleforståelse. Det er alvorlig nok,
men ved offentliggjøringen av budsjettet skal det ikke overskygge
hovedbudskapet: Regjeringen har holdt sine løfter for en realistisk styrkelse av
forsvarsøkonomien.