
5. oktober 2019 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Trykket i Dagens Næringsliv
4. oktober
Bane NOR må ut av skapet
De stadige tekniske problemene er ille men vel så problematisk er håndteringen.
Driftsforstyrrelsene på jernbanenettet fortsetter upåvirket av omfattende 
vedlikehold og oppgraderinger. Vi hører om jordingsfeil, signalfeil, 
avsporinger, osv., men hvilke grunnleggende årsaker ligger egentlig bak disse 
«forklaringene»? Spesielt underlig virker det for utenforstående når feil 
rapporteres også på nylig oppgraderte anlegg. Er det utførelsen eller 
systemløsningen som svikter? Hvorfor får en enkelt, lokal feil så omfattende 
virkninger? Hvordan begrunnes manglende nødløsning for teknisk mulig 
trafikkavvikling ved langvarige forstyrrelser (Nordstrand, Bryn)?
Gitt de store samfunnsmessige konsekvensene av de stadige og delvis langvarige 
driftsforstyrrelsene må Bane NOR avkreves en detaljert redegjørelse for de 
senere hendelsene, f.eks. i august-september. Redegjørelsen må offentliggjøres, 
og omfatte Bane NORs vurdering av nødvendige tiltak. Så får det vise seg om Bane 
NOR er teknisk på høyde med problemene, eller om det kreves en offentlig 
granskning.
- - - 
Etterskrift: 
Det ryktes at Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR 
om driftsavvikene, men den nærmere detaljeringen er ikke kjent. Det er heller 
ikke opplyst om rapporten vil bli offentliggjort.
![]()