
29. februar 2020 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvaret: Så enkelt, så vanskelig 
Regjeringens Langtidsplan for forsvaret (LTP) kan ventes 3. april. 
Sikkert blir det mange sider tekst om mange aktverdige mål, men egentlig er det 
bare to spørsmål som teller.
I 
forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR, oktober 2019) er problemstillingen tydelig 
forklart. Den reiser to hovedspørsmål som fortrenger alle andre sider ved saken 
til et forsvarspolitisk lavere nivå:
For det 
første: Er 
det regjeringens vurdering at landet har behov for et realistisk om enn minimalt 
førstelinjeforsvar for håndtering av mulig militært press, trusler og 
operasjoner mot oss? På et lavere konfliktnivå håndtering med egne styrker, på 
et høyere i rammen av NATO.
For det 
andre: 
Dersom behovet for et førstelinjeforsvar legges til grunn, når og hvordan 
foreslås det realisert budsjettmessig?
Så enkel er problemstillingen, men løsningen er ikke enkel. To hovedalternativer 
for budsjettutviklingen:
I. 
Forlengelse av gjeldende LTP: 
FMR foreslår for dette alternativet en årlig budsjettøkning på 3 mrd. kr. i fire 
år, deretter konstant budsjettnivå. Dette vil finansiere istandsetting av den 
eksisterende strukturen (med mindre forsterkninger) til realistisk kampklar 
stand når det gjelder materiell og beholdninger. Ettersom deler av dagens 
personellmangler har mer enn fire års utdannelsestid vil full operativ kapasitet 
for den eksisterende strukturen ikke realiseres på fire år, men man vil være 
godt på vei.
Problemet med dette alternativet er at det ikke innebærer nevneverdig styrkelse 
(utvidelse) av den nåværende strukturen, som både regjeringen og forsvarssjefen har fastslått å 
være utilstrekkelig for dagens sikkerhetspolitiske utfordringer. Nasjonalt 
førstelinjeforsvar i FMRs forstand oppgis. Dersom det velges en budsjettbane med
mindre enn 3 mrd. kr. årlig økning og/eller ikke omgående iverksettes 
rekruttering for kritiske personellkategorier, forskyves også istandsettingen av 
nåværende struktur til kampklar stand ut over fireårsperioden.
II. 
Iverksettelse av oppbyggingen av forsvaret til et minimalt førstelinjeforsvar: 
Oppbyggingen av nye avdelinger med materiell i Hæren og anskaffelse av fartøyer, 
fly og helikoptre må påbegynnes snarest i fireårsperioden, med prioritet for tiltak 
som først gir styrket operativ evne for å møte de aktuelle sikkerhetspolitiske 
utfordringene. Iverksettelse vil kreve budsjettøkninger ut over 3 mrd. kr. årlig 
i fireårsperioden, men på grunn av lange iverksettingstider for mange av 
tiltakene vil de største budsjettøkningene kreves etter fireårsperioden. Dette 
medfører behov for 
et politisk omforent rammebudsjett for anskaffelser og økning av 
driftsbudsjetter gjennom perioden 2021-2024, og minst et par år videre. (Et 
opplegg for ansvarsløs sløsing ville være å iverksette anskaffelser som det ikke 
er politisk sikret driftsmidler for.) 
FMRs strukturalternativer A, B og C vil rimeligvis gi støtte for prioritering og 
konkretisering av tiltak med tilhørende budsjettrammer. Det er vanskelig å se 
hvordan det arbeidet kan gjennomføres uten et bredt samarbeid mellom partiene og 
departementet/forsvaret. Danskene klarer det; vi må kunne klare det også. Vårt 
lands strategiske utfordringer er ikke mindre enn Danmarks.
![]()