
19. april 2020 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvarspolitikk uten plan 
Regjeringens Langtidsplan for forsvarssektoren fremstilles som en stødig 
forlengelse av politisk omforente linjer. I virkeligheten innebærer den en 
strategisk omvurdering fra regjeringens side.
For å se den 
strategiske omvurderingen som ligger i regjeringens nylig fremlagte Langtidsplan 
for forsvarssektoren, Prop. 62 S (2019-2020), må vi gå fire år tilbake. I 2016 
la regjeringen Solberg frem langtidsplanen for perioden 2017-2020, altså den 
ennå gjeldende. Planen fikk bred politisk oppslutning i Stortinget. Dens 
strategiske grunnlag og den senere utviklingen kan kortfattet oppsummeres:
Planen bygget på en dramatisk erkjennelse: På grunn av mangeårig 
underbudsjettering hadde Forsvaret så omfattende mangler i 
personelloppsetninger, vedlikehold, reservedeler, våpen og ikke minst øving at 
den operative kapasiteten ikke strakk lengre enn til å ivareta de løpende 
utenlandsoperasjonene og fredsoppgavene hjemme. Forsvarets kapasitet for 
førstelinjeforsvar av landet, om det skulle kreves, var nær null. Dette ble ansett 
strategisk uakseptabelt. Forsvarssjefens prioritering var helt klar: Å innhente 
«etterslepene» og bringe den vedtatte forsvarsstrukturen til kampklar stand. Han 
kunne ønsket seg et større forsvar, en utvidet struktur. Men det fikk vente 
inntil den eksisterende strukturens hæravdelinger, marinefartøyer og fly var 
brakt opp til en realistisk operativ kapasitet. Denne prioriteringen og 
målsetningen ble opprettholdt i LTP, og fikk bred tilslutning i Stortinget. Sant 
nok ble det aldri lagt frem noen kriterier eller mål for kampkraften, som f.eks. 
tilgjengelighet og utholdenhet av avdelinger, fartøyer og fly, og det ble heller 
ikke rapportert til Stortinget i løpet av planperioden konkret om fremdriften med innhentingen av etterslepene. Rapporteringen 
gikk i meget runde 
former; man jobbet med saken og fulgte planene. Det siste dog ikke helt. Det ble 
rapportert at kostnadsøkninger og mindre effektiviseringsgevinster enn forutsatt 
forsinket fremdriften noe, men det ble ikke rapportert hvor omfattende 
forsinkelsene var. - Dette var forsvarspolitikernes bilde ved starten av arbeidet 
med ny LTP.
I april 2019 anmodet forsvarsministeren, Frank Bakke-Jensen om forsvarssjefens tilrådning om 
den videre utviklingen av Forsvaret, altså et nytt fagmilitært råd (FMR). 
Oppdraget er tydelig på at de sikkerhetspolitiske forutsetningen som lå til 
grunn for den gjeldende LTP nå er endret:
		
  | 
	
Ovenstående utdrag er tatt ut av sin sammenheng. 
Det fullstendige mandatet (6 
sider) skjerper ytterligere begrunnelsen for en styrket forsvarsevne, 
nær sagt i alle dimensjoner.
Forsvarssjefen leverte sitt råd 8. oktober 2019. Kjernen i FMR var fem 
strukturforsalg, på ulike ambisjonsnivåer. Hans anbefaling er det mest 
ambisiøse, alternativ A. Også dette alternativet etterlater spørsmål om takten i 
oppbyggingen av strukturen, men ut fra det økonomiske perspektivet i den nye LTP 
fremstår alle alternativene unntatt det minst ambisiøse som utopier irrelevante 
for videre diskusjon. Realitetene er nå som følger:
Budsjett. 
FMRs alternativ D, det minst ambisiøse, forutsetter en årlig budsjettvekst på 3 
mrd. kr. i perioden 2021-2024. LTP sier ikke noe om budsjettutviklingen i denne 
perioden, men fastslår at budsjettene vil økes slik at de i 2028 vil ligge 16,5 
mrd. over inneværende års nivå. Dersom man (uten holdepunkter) antar en jevn 
årlig budsjettutvikling, utgjør dette vel 2 mrd. per år. Men så forutsetter LTP 
årlige rasjonaliseringsgevinster på snaut 500 mill. kr., noe forsvarssjefen 
kommenterer ikke å være realistisk. Totalt sett vil den effektive 
budsjettøkningen under disse (løse) forutsetningen bli omkring halvparten av de 
3 mrd. som forutsatt for alternativ D i FMR for perioden 2021-2024. – 
Politisk oppfølging må avklare hvilke økonomiske forutsetninger regjeringen 
legger til grunn for perioden 2021-2024. Uten en slik avklaring er LTP 
innholdsløs som grunnlag for de nærmeste årenes forsvarspolitikk. 
Struktur. 
FMRs alternativ D omfatter videreføring av gjeldende LTP, dvs. med prioritet på 
istandsettelse av den for lengst vedtatte strukturen. I tillegg omfatter 
alternativet en økning av antallet fregatter fra nå fire til seks, og økning av 
antall panserbataljoner (+1), kampstøttebataljoner (+2), samt styrket luftvern. 
Ettersom fregattene ikke ville trekke svært store midler før etter 2024, blir 
spørsmålet hvilken virkning en halvert budsjettøkning vil få for 
strukturutviklingen i kommende fireårsperiode. – Politisk oppfølging må 
avklare planene for strukturutviklingen 2021-2024.
Personell. 
FMR forutsetter en økning av antall ansatte (+4000), og mannskaper (+3500). Det 
er uklart hvilke økninger LTP forutsetter for perioden 2021-2024. 
Personellmangel (og tilsvarende driftsmidler) er i dag den alvorligste begrensningen i oppbyggingen av 
operativ kapasitet i den eksisterende strukturen, og flere personellkategorier 
har lang utdanningstid. – Politisk oppfølging må avklare hvilke 
årlige rammer regjeringen legger for personellutviklingen i perioden 2021-2024.
Kampkraft. 
Selv om LTP er uforpliktende og delvis innholdsløs på de sentrale områdene som 
er nevnt ovenfor, etterlates et samlet inntrykk av at planen knapt realiserer 
målet om å bringe nåværende struktur opp til realistisk kampklar stand innen 
2024. 
Gjentatte henvisninger til uforutsette utgifter styrker dette inntrykket. 
Opplysning om at 30 % av forsvarsbudsjettet i perioden 2021-2014 vil gå til 
investeringer, reiser naturlig spørsmål om hvordan øket operativ aktivitet skal 
ivaretas budsjettmessig ettersom dagens driftsmidler utgjør en klart begrensende 
faktor. – Politisk oppfølging må avklare hvilke mål som er satt for 
styrkenes tilgjengelighet for oppdrag, og da spesielt i de mest krevende 
oppgavene. Målene må være slik formulert at utviklingen kan følges reelt og for 
hver av forsvarsgrenene gjennom 
den årlige rapporteringen til Stortinget.
Strategiske utfordringer. 
Forarbeidene til LTP vektlegger forverring av den strategiske situasjon som 
begrunnelse for at målene for Forsvarets utvikling som ligger i den forrige 
(ennå gjeldene) LTP ikke lenger tilfredsstiller de sikkerhetspolitiske behov. Av 
den grunn, presiseres det, må målene for Forsvarets kampkraft økes. Det er ikke 
synlig fra den fremlagte LTP hvordan dette hovedmålet for LTP-prosessen vil 
ivaretas. Uten en nærmere redegjørelse fremstår LTP som en strategisk 
helomvending fra regjeringens side. – Politisk oppfølging må avklare hvilke 
sider ved utviklingen av Forsvaret som forutsettes å ivareta de skjerpede 
sikkerhetspolitiske krav i perioden 2021-2024.
![]()