1. november 2024
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret: Ubesvarte spørsmål
Det er spesielt to
forhold som vil bli avgjørende for en realistisk styrkelse av forsvarsevnen i
tråd med budsjettøkningene. Stortinget må få vite hvordan de håndteres.
Langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP), som Stortinget enstemmig har vedtatt,
åpner muligheter for en omfattende styrkelse av så vel det militære forsvaret
som totalforsvaret. Kjernen i LTP er betydelige budsjettøkninger gjennom de
kommende tolv år. Men veien til en omfattende styrkelse av Forsvarets kapasitet
for å håndtere sine oppgaver er ikke risikofri.
For det første: Balansen (eller historisk, ubalansen) mellom
investeringer og drift hviler truende i horisonten. Tommelfingerregelen fra
allierte land er at investeringsandelen over tid bør ligge omkring 20-23% av
budsjettet mens 77-80% kreves for driftsmidler for å gi utnyttelse av
investeringene. Disse prosentandelene er ikke naturkonstanter, det er rom for
tolking av begrepene og kortsiktige avvik. Men når LTP innebærer en
investeringsandel rundt 50 % om noen år, er det all grunn til se dypere i
detaljene. Det må ikke iverksettes store investeringer (brigader, fartøyer, fly)
uten at vedtak om anskaffelser ledsages av driftsbudsjett for anskaffelsen. Vi
MÅ bryte den onde sirkelen som har brakt oss til dagens situasjon hvor vi
mangler personell, vedlikehold, beholdninger og andre driftsmidler for
utnyttelse av investeringene. Eksempel: Vi har seks undervannsbåter, men kan
bare stille en eller tidvis to av dem kampklare for oppdrag. Tilsvarende for
andre fartøysklasser, og for de kostbare kampflyene F-35. I ubalansen mellom
investeringer og drift ligger en enorm utfordring, ikke minst fordi den krever
rammeplanlegging over 10-20 år. Hvordan kan dette organiseres? Her ligger den
andre store risikoen.
For det andre: Det må opprettes gjennomgående linjer for ansvar og
fullmakter i planlegging og daglig styring, fra Forsvarssjefen gjennom sjefene
for forsvarsgrenene og relevante etater. Bare i et slikt styringssystem er det
mulig å tilpasse prioritering av tiltak og budsjetter for å sikre maksimal
operativ kapasitet. Dynamisk tilpasning vil være en nødvendighet:
trusselvurderinger og oppdrag kan endres, og planforutsetningene endres av
teknologisk utvikling og – ikke minst – kostnadsoverslag og leveringstider.
Temaet omtales i budsjettproposisjonen for 2025 (pkt. 3.1.9), men de nye
styringslinjene omtales ikke. Faren er at det kanskje ikke dreier seg om
sammenhengende linjer for ansvar og fullmakter opp til forsvarssjefen, men om
justering av dagens kompliserte nettverk for ansvarsfri koordinering.
Styringslinjene er formelt regjeringens/departementets ansvar, men gitt
viktigheten og de senere års mislykkede styringsmodell (i flg. Riksrevisjonen og
departementet selv) bør nødvendige tiltak rapporteres til Stortinget.