
1. november 2024  
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvaret: Ubesvarte spørsmål  
Det er spesielt to 
forhold som vil bli avgjørende for en realistisk styrkelse av forsvarsevnen i 
tråd med budsjettøkningene. Stortinget må få vite hvordan de håndteres.
Langtidsplanen for forsvarssektoren (LTP), som Stortinget enstemmig har vedtatt, 
åpner muligheter for en omfattende styrkelse av så vel det militære forsvaret 
som totalforsvaret. Kjernen i LTP er betydelige budsjettøkninger gjennom de 
kommende tolv år. Men veien til en omfattende styrkelse av Forsvarets kapasitet 
for å håndtere sine oppgaver er ikke risikofri.
For det første: Balansen (eller historisk, ubalansen) mellom 
investeringer og drift hviler truende i horisonten. Tommelfingerregelen fra 
allierte land er at investeringsandelen over tid bør ligge omkring 20-23% av 
budsjettet mens 77-80% kreves for driftsmidler for å gi utnyttelse av 
investeringene. Disse prosentandelene er ikke naturkonstanter, det er rom for 
tolking av begrepene og kortsiktige avvik. Men når LTP innebærer en 
investeringsandel rundt 50 % om noen år, er det all grunn til se dypere i 
detaljene. Det må ikke iverksettes store investeringer (brigader, fartøyer, fly) 
uten at vedtak om anskaffelser ledsages av driftsbudsjett for anskaffelsen. Vi 
MÅ bryte den onde sirkelen som har brakt oss til dagens situasjon hvor vi 
mangler personell, vedlikehold, beholdninger og andre driftsmidler for 
utnyttelse av investeringene. Eksempel: Vi har seks undervannsbåter, men kan 
bare stille en eller tidvis to av dem kampklare for oppdrag. Tilsvarende for 
andre fartøysklasser, og for de kostbare kampflyene F-35. I ubalansen mellom 
investeringer og drift ligger en enorm utfordring, ikke minst fordi den krever 
rammeplanlegging over 10-20 år. Hvordan kan dette organiseres? Her ligger den 
andre store risikoen.
For det andre: Det må opprettes gjennomgående linjer for ansvar og 
fullmakter i planlegging og daglig styring, fra Forsvarssjefen gjennom sjefene 
for forsvarsgrenene og relevante etater. Bare i et slikt styringssystem er det 
mulig å tilpasse prioritering av tiltak og budsjetter for å sikre maksimal 
operativ kapasitet. Dynamisk tilpasning vil være en nødvendighet: 
trusselvurderinger og oppdrag kan endres, og planforutsetningene endres av 
teknologisk utvikling og – ikke minst – kostnadsoverslag og leveringstider. 
Temaet omtales i budsjettproposisjonen for 2025 (pkt. 3.1.9), men de nye 
styringslinjene omtales ikke. Faren er at det kanskje ikke dreier seg om 
sammenhengende linjer for ansvar og fullmakter opp til forsvarssjefen, men om 
justering av dagens kompliserte nettverk for ansvarsfri koordinering. 
Styringslinjene er formelt regjeringens/departementets ansvar, men gitt 
viktigheten og de senere års mislykkede styringsmodell (i flg. Riksrevisjonen og 
departementet selv) bør nødvendige tiltak rapporteres til Stortinget. 
![]()