2. november 2008
Utskriftversjon pdf
Til
hovedsiden
Raudan Hund:
Flaggkommandøren
leser Aftenposten
Min
venn Ståle Bråttsjø har det som mange pensjonister, at han har litt vanskelig
for å godta tidsånden. Men sjelden har jeg sett flaggkommandøren så fortvilet
som da han satt med Aftenposten her om dagen.
- Det er aldeles skrekkelig, Raudan. Aftenposten er blitt et livsstilsblad, ikke
fnugg av interesse for landets fremtid! Samfunnsdebatten er overtatt av en
kulturredaktør med sans for spesielle opplevelser og ekstreme standpunkter, for
slikt skaper debatt. Heftig og uinformert debatt om bagateller. Eller om ikke
bagateller, så heller ikke det offentlige styre som politikk skal dreie seg om.
- Du må ikke ergre deg over det du får, men som du ikke har bruk for, Ståle.
Bare bla videre. Hva er det du savner?
- Jeg savner forsvarssjefen, Raudan.
- Hvaforno' - ? Forsvarssjefen - ?? Men Ståle, du kan ikke mene at Aftenposten
skal være et foreningsblad for offiserer?
- Nei da. Foreningsblader er noe annet. Det var i et av dem, Norges Forsvar,
jeg leste at Aftenposten har refusert en kronikk av forsvarssjef Sverre Diesen
om betydningen av krigen i Georgia for vår forsvarspolitikk. Forsvarssjefen
refusert! Skandaløst!!
- Det er trangt om plassen i Aftenposten, vet du. De mottar mer enn hundre
innlegg hver dag, sier de.
- Men de har god plass til høyttenkning om følelseslivet fra en hvilken som
helst "masterstudent og skribent" eller "pårørende". Bare sentrale politiske
spørsmål må vike. Og reportasjene er ikke bedre ...
- Demp deg litt nå, Ståle. Du må finne deg i at interessene i det offentlige rom
har endret seg. Vi er blitt et flerfoldig samfunn, vet du. Det stiller nye krav,
alle må være synlige ...
- Nettopp! Men så er det formen for synlighet da. Du kjenner stilen: Et stort
oppslag om rentepolitikken ledsages av et bilde i frimerkestørrelse av
sentralbanksjefen. Og så, en halv sides foto av en flott ung dame – hvis
aktualitet er at hun har boliglån. Sikkert vil redaksjonen mene at dette er å
bidra til kvinneprofilering, og å gi lånesituasjonen "et ansikt". Men det er
profilering på feil grunnlag. Hun bidrar ikke med innsikt til pengepolitikken,
men med et vakkert ansikt i avisen. Forstår de ikke at det de gjør er å ta i
bruk kvinner på lignende vis som skjønnhetene på bilpanseret i tidligere tiders
reklame? Slik reklame fant man ut var upassende, men nå er Aftenposten jammen i
gang igjen, i redaksjonell regi. Det er dårlig gjort, rett og slett!
- Det er nå ikke Aftenposten alene om, det er et trekk i tiden.
- I norsk presse, ja. Og det er tragisk for landet, for det står ingen klar til
å overta Aftenpostens gamle plass, som "Norway's leading quality newspaper", -
som kvalitetsavis etter internasjonal målestokk.
- - - -
Er det ikke det jeg sier, pensjonistene har gammelmodige kvalitetsbegreper.
T