25. oktober
2007
Utskriftversjon
Til hovedsiden
Studie:
Styring i staten
Forord
Gjennom tolv år frem til 2001 hadde jeg anledning til å følge utviklingen av
statsforvaltningen på nært hold. Inntrykket var at det styringssystemet som ble
gjennomført på topp-planet (storting-departement-forvaltning) var meget
arbeidskrevende, mens det syntes usikkert om forvaltningen ble bedre. Faktisk
var det nærliggende å frykte at forvaltningene kanskje ble svekket, ved at
lederne ble så opptatte med eksterne styringsprosesser at det ble mindre tid til
intern ledelse. Disse inntrykkene har motivert en nærmere undersøkelse.
Jeg har valgt å
belyse styringsprosessene og det tilsvarende ressursbehovet på fire ulike
forvaltningsområder, i to land foruten vårt eget. Forvaltningsområdene er
forsvaret, universiteter, statlig finansierte sykehus, og statlig finansiert
forskning. Disse forvaltningsområdene dekker så ulike deler av forvaltningen at
de samlet kan antas å være rimelig representative for helheten.
Som land for sammenligning har jeg valgt Danmark og Finland.
Disse landene er omtrent jevnstore med vårt. De utførende forvaltningenes
funksjoner er også rimelig ensartede i de aktuelle landene. Samtidig er Danmark
og Finland innbyrdes antagelig de mest forskjellige land i Norden med hensyn til
politisk system og forvaltningstradisjon. I den grad undersøkelsen skulle vise
at våre norske systemer skiller seg ut som spesielt tungrodde i forhold til både
Danmark og Finland, burde dette gi grunn til å se resultatene som indikasjoner
på særnorsk overadministrering.
Arbeidsmetoden er enkel. Den årlige budsjett- og
rapporteringsprosessen mellom nasjonalforsamlingen og den utførende etaten
(gjennom departementet) belyses med hensyn til ressursbehov. Det gis en
kortfattet beskrivelse av organiseringen og forvaltningsprosessen, men
hovedvekten ligger på tallfestbare størrelser, for eksempel antall og omfang av
dokumenter som inngår i den årlige rutinen. Antall årsverk for de ulike ledd i
prosessen ville vært meget beskrivende, men det lar seg vanskelig fastslå. Det
vil vanligvis ikke være noe entydig skille i de utførende forvaltningene[1]
mellom innsatsen som ligger i plan- og budsjettprosessen for interne behov, og
innsatsen som kreves for å betjene den overordnede styringen. Innsatsbehovene
som angis er estimater basert på utsagn fra etatene selv, vurdert ut fra
styringsprosessens krav.
Studien bygger på offentlige styringsdokumenter hentet fra
nettstedene til landenes nasjonalforsamlinger, berørte departementer og
forvaltninger. I tillegg er departementene og et utvalg forvaltninger besøkt for
supplerende dokumenter og opplysninger. Forskjellige forhold gjør at
tallsammenligningene skal leses som indikasjoner snarere enn et grunnlag for
detaljert sammenligning. Organisasjonsforholdene varierer landene i mellom, og
løpende endringer i organisering og prosedyrer medfører at sammenligningene ikke
kan drives for langt i detalj. Det innsamlede materialet refererer seg delvis
også til forskjellige år (2005-2006), men dette har neppe betydning
for konklusjonene.
Resultatene vil bli lagt ut i delrapporter for hvert av de
fire forvaltningsområdene, etter hvert som rapportene blir ferdige. En
sammenfattende oppsummering vil bli gitt til slutt.
Når dette skrives er bare delstudien om forsvar fullført,
mens de øvrige ennå er i arbeid. Det er for tidlig å gi oppsummerende
resultater. Men indikasjonene så langt er at vi i Norge har vesentlig mer
ressurskrevende styringsopplegg enn de tilsvarende i Danmark og Finland.
Imidlertid synes de viktigste årsakene å ligge i mer grunnleggende forhold enn
de rene styringsprosedyrene som var utgangspunktet for undersøkelsene.
Studien er utført på eget initiativ, og for egen regning.
Resultatene og de konkluderende vurderingene er mitt ansvar. Jeg er takk skyldig
for imøtekommenhet og hjelp fra en rekke personer i Danmark, Finland og Norge.
Disse blir navnlig takket i rapportene for delstudiene de har bidratt til.
Nils Holme
T
[1] Betegnelsen forvaltning benyttes i denne studien for de organisasjonene som på utførende nivå realiserer formålet med nasjonalforsamlingens bevilgninger, dvs. Forsvaret, universitetene, sykehusene og forskningsinstitusjonene. Organisasjonenes juridisk status kan variere fra offentlige etater til frittstående stiftelser. Det karakteriserende for de forvaltningene studien omfatter er at virksomheten er fullstendig eller i det vesentlig basert på statlig finansiering.