12.
november
2007
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvarets utfordring til politikken
Forsvarspolitisk
utvalg (FPU) har offentliggjort sin innstilling, og Forsvarssjefen sin
Forsvarsstudie 2007 (FS07). Med disse dokumentene er grunnlaget lagt for
arbeidet med Forsvarsdepartementets proposisjon for utviklingen av Forsvaret i perioden 2009-2012, og for den offentlige debatt opp mot Stortingets
behandling av proposisjonen.
Det som umiddelbart har vakt oppsikt er at både FPU og FS07 går inn for ikke å
videreføre anskaffelsen av SKJOLD-klassen MTBer, som befinner seg i et langt
fremskredent byggeprogram til 4-5 milliarder kroner. Man stiller de opplagte
spørsmål: Hvordan er dette mulig? Hvem har ansvaret? I svarene på disse
spørsmålene ligger, som vi skal se, den avgjørende utfordringen for
forsvarspolitikken: Behovet for å endre ødeleggende sider ved den politiske
behandlingen av planene for Forsvaret.
La oss spole tilbake til siste halvdel av 1990-årene. Etter mange års arbeid med
forsvarsplanlegging og beregningsmodeller ved Forsvarets forskningsinstitutt –
og etter mange stridigheter – hadde man kommet til en felles
virkelighetsforståelse blant forskere, militære planleggere og
Forsvarsdepartementet. Denne forståelsen omfattet hva det vil koste over tid å
opprettholde Forsvaret, under ulike forutsetninger om struktur og
aktivitetsnivå. Med forståelsen fulgte en felles erkjennelse av at Forsvaret var
kraftig underfinansiert, - vi forsøkte å opprettholde et langt større forsvar
enn det vi var villige til å betale for. En kraftig slanking var nødvendig.
Samtidig var det klart at store deler av mobiliseringsforsvaret fra den kalde
krigen ikke lenger var relevant for de oppgavene man realistisk kunne se for
Forsvaret. En omorganisering mot betydelig mindre, men bedre utstyrte og fremfor
alt innsatsklare styrker var påkrevet. Dette hadde i utgangspunktet også bred
tilslutning i Stortinget. Men så gikk det galt, og det er her lærdommene for den
politiske behandlingen i denne omgangen ligger.
I 2001 fikk Stortinget til behandling en langtidsplan for Forsvaret
(St.prp.nr.45). Den bygget i stor grad på innstillingen fra (det forrige)
Forsvarspolitisk utvalg, og var langt mer
realistisk enn tidligere proposisjoner/meldinger med hensyn til forholdet mellom
Forsvarets størrelse og nødvendige budsjetter. Noen av planleggerne i den indre
krets var fortsatt urolige, spesielt fordi de følte at de ikke hadde fått
tilstrekkelig gjennomslag i vurderingen av forskjellige usikkerheter knyttet til
kostnadene, og til tidspunktene for gevinster fra omstrukturering og
rasjonalisering. Men i alle fall var Forsvarets størrelse skalert ned slik at
underfinansieringen i forhold til de politisk godkjente budsjettrammene
sannsynligvis ville være redusert til omkring 1 mrd. kr. per år, - en avgjørende
forbedring.
Proposisjonen ble dårlig mottatt i Stortinget. Alt for svakt! På tide at
folkestyret overtar for ansvarsløse embetsmenn! Stortinget skal skaffe landet et
bedre forsvar enn Forsvarssjefen har bedt om, ble det sagt. Så satte
Forsvarskomiteen i gang med høringer av alle tenkelige lokale og militære
særinteresser, og da det kom til voteringer så man skiftende flertall – men
altså flertall – for å plusse på utgifter til tjenestesteder, avdelinger og
investeringer i forhold til proposisjonen. Og hva så med budsjett for å dekke de
betydelig økede kostnadene? Vel, det skulle vise seg at det var ikke noe
flertall for å øke det. Tvert imot, da forslaget til statsbudsjett for 2002 ble lagt frem
noen uker senere var forsvarsbudsjettet redusert med en milliard kroner,
og det budsjettet ble vedtatt.
Dermed stod
de vedtatte planene for Forsvaret med en årlig underdekning på 4-5 mrd. kr. (dersom
år 2002s budsjettnivå ville bli opprettholdet videre, hvilket det skulle vise seg at
det ikke ble).
I mellomtiden hadde forsvarssjefen, general Frisvold blitt spurt hva han ville
gjøre med pålegg om vesentlig økte kostnader uten utsikt til tilsvarende
budsjettdekning[1].
Han svarte med å vise til et vedlegg til sin forsvarsstudie, hvor han hadde
listet alternativer for ytterligere reduksjoner dersom bevilgningene skulle vise
seg å bli mindre en den politisk klarerte rammen som var grunnlaget for
proposisjonen. Han fortsatte: "Noe vil måtte betale prisen hvis ikke Stortinget
øker bevilgningene. Nye kampfly står absolutt øverst på listen. Vi vil også få
nye helikoptre. Hvilke prosjekter som så befinner seg i faresonen vil jeg
foreløpig ikke si noe om." Denne uttalelsen førte til skarpe reaksjoner fra
Forsvarskomitéen. Skarpest var komitéens leder, Røsjordet[2]:
"Når det gjelder (Frisvolds) uttalelser i Aftenposten er de også utillatelige.
De reiser tvil om han vil gjennomføre de vedtak som Stortinget har gjort. En
forsvarssjef har bare én ting å gjøre: Slå hæla sammen og utføre ordre ... "
Representanten Enoksen i samme spor[3]:
"Det kan se ut som om forsvarssjefen er innstilt på å ta omkamp om de
beslutninger som er fattet."
Stortingets behandling av langtidsproposisjonen etter forrige Forsvarspolitisk
utvalg var preget av representantenes tøylesløse virkelighetsflukt. Vedtakene
ble tilsvarende ansvarsløse. Noe slikt fra styret i et aksjeselskap ville
rimeligvis kunne ledet til straffeansvar.
De meningsløse vedtakene i 2001 ble i betydelig grad moderert neste vår, etter
stortingsvalget høsten 2001. Men det har ikke hindret at vi har forlenget den
ødeleggende praksisen med at planene som er forelagt Stortinget har vært
underbudsjettert, og at de politisk godkjente budsjettrammene ikke er blitt
innfridd i de årlige budsjettene. Et iøynefallende og meget skadelig resultat er
at vi fortsatt investerer i infrastruktur og avdelinger som etter kort tid må
avvikles. Det innebærer at betydelige beløp blir bortkastet, personellplaner
undergraves, og selvsagt at folks tillit til Forsvaret
svekkes.
Med den
innstillingen som nå foreligger fra Forsvarspolitisk utvalg og Forsvarsstudien
2007 er det lagt et solid grunnlag for en ny realisme i planleggingen. Men
foreløpig har vi altså bare grunnlaget, den videre prosessen blir avgjørende.
Med lærdommene fra tidligere løp er det mulig å se noen viktige forutsetninger
en konstruktiv prosess:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slik
situasjonen er nå, med klare og konsistente grunnlagsdokumenter, bred politisk
samforståelse i de sentrale spørsmål, og en forsvarskomité i Stortinget som
tilkjennegir en reflektert holdning, synes mulighetene
å være gode for å bryte ut av
forsvarsplanleggingens ønsketenkning og trøstesløse sløseri. Så får
vi krysse fingrene.
T
Referanser