1. mars 2007
Utskriftversjon
Til hovedsiden
CV for Ibn Khaldûn
- samfunnsfilosof og statsmann
Navn
Ad-ar-Rahmân Abû Zayd ibn Muhammad
ibn Khaldûn
Personlige data
født 27. mai 1332, i Tunis
tilhørte en aristokratisk slekt som gjennom flere hundreår hadde gjort seg gjeldende i maurernes politiske ledelse i Sevilla, men flyttet til Nord-Afrika før Sevillas fall i 1248
nære forfedre anerkjente embetsmenn og intellektuelle
mistet begge foreldre da Svartedøden nådde Tunis i 1349, og sin kone og alle sine barn i et havari på havnen i Aleksandria i 1384, mens han selv stod på land for å ta imot dem.
død 17. mars 1406, i Kairo
Utdannelse
Undervisning av de fremste lærede i Nord-Afrika i Koranen, jus, arabisk poesi og grammatikk, og senere også matematikk og filosofi, både samtidig og klassisk
Erfaring
1352-75 i tjeneste som embetsmann og diplomat for skiftende fyrster i Nord-Afrika og i Granada, det gjenværende mauriske sete i Spania.
1364 ledet forhandlinger om en fredsavtale med den kristne Pedro av Kastilla (den grusomme), på vegne av Muhammed V i Granada. Pedro ble så imponert av Ibn Khaldun at han tilbød ham tjenest, og tilbakeføring av slektens tidligere eiendommer i Sevilla, et tilbud som ble avslått.
1375-78 opphold i den befestede byen Qalat Ibn Salamah i Algeri hvor han skrev sin verdenshistorie, og innledningen til den, Muqaddimah, om historiens drivkrefter og ulike samfunns struktur og utvikling, som har gjort ham berømt, se nedenfor
1378-84 etter tjeneste hos sultanen i Tunis påbegynnes pilegrimsreise til Mekka. I Kairo ble han oppholdt av herskeren som insisterer på å ansette ham som professor i jus.
1387 pilegrimsreise til Mekka
1387-1406 utnevnt skiftevis i de høyeste akademiske stillinger og de høyeste stillinger i rettsvesenet.
1400 Besøk til Damaskus, med pilegrimsreise til Jerusalem, Bethlehem og Hebron på tilbaketuren
1400-01 ny reise til Damaskus som nå ble angrepet av den mongolske erobreren Timur. Ibn Khaldun møtte Timur, og har etterlatt seg en levende beskrivelse fra møtet.
Vurdering
Ibn Khaldun ansees med sitt verk Muqaddimah (=Innledning (til historien)) som grunnlegger av flere moderne vitenskaper, herunder historieforskningens metoder, antropologi, sosiologi og sosialøkonomi.
Arnold J Toynbee omtaler Muqaddimah som "undoubtedly the greatest work of its kind that has yet been created by any mind in any time or place". Det bør tilføyes at Toynbee i sin A Study of History (i 12 bind) er betydelig influert av Ibn Khaldun, og således har klare personlige grunner for sin anerkjennelse. Men anerkjennelsen deles i dag av mange.
Muqaddimah har alltid vært høyt anerkjenet i den arabiske kulturkrets. Boken ble "oppdaget" av franskmenn i Beirut og oversatt til fransk tidlig på 1900-tallet. Den ble først tilgjengelig i leselig form på engelsk i 1967, og har senere vunnet økende oppmerksomhet. Det skyldes ikke bare dens tidløse innsikter, men også dens forklaringskraft til de vestlige samfunns aktuelle situasjon.
Kilder
1. Ibn Khaldûn: An Introduction to History - THE MUQADDIMAH
Translated from Arabic by Franz Rosenthal, Abridged and edited by
N.J. Dawood (1967)
2. Wikipedia