
 5. oktober 2009       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Ledelse i aspik
Når 
lederne ikke kan bedømme organisasjonens arbeid er det ikke overraskende
at Riksrevisjonen finner at det går dårlig.
| 
		 
		-  Det 
		finnes ingen større skam for en mann av ære enn å skjøtte den stillingen 
		som er betrodd ham etter assistentenes instruksjon.
		  | 
	
La det være sagt for å unngå misforståelse: Faglig dyktighet garanterer ikke 
evner som leder. Men nå skal det handle om det motsatte: Vranglæren om at en 
leder ikke har behov for faglig innsikt i det de ledede driver med.
            
Forestillingen om ledelse som en selvstendig, bransjeuavhengig profesjon vant 
frem fra slutten av 1960-tallet. Til Norge kom læren med Georg Kenning i en 
overdrevet, karikert form: "Det finns to mennesketyper, ledere og ikke-ledere. 
Er du en leder kan du lede hva som helst". Forutsatt naturligvis et kurs i 
ledeteknikker, helst hos Kenning. Utrolig nok fikk denne læren aksept og 
utbredelse i den grad at den ble dominerende i Norge, først i næringslivet og 
deretter 
i staten.
            Læren om 
profesjonell ledelse ble utformet for næringslivet. Profesjonell antyder en 
særegen kvalitet, - men profesjonell i motsetning til hva? Amatørmessig? Kjernen 
i læren er at ledelse kan utøves gjennom et nokså enhetlig sett av metoder, 
sentrert i økonomi. Metodene vil i prinsipp være dekkende for enhver type 
virksomhet. Det profesjonelle man sikter til er beherskelsen av disse metodene. 
Som forklaringsbegrep ville generisk ledelse vært mer dekkende. Læren 
utnytter en forutsetning om at all næringsvirksomhets styrende formål er å oppnå 
best mulig lønnsomhet for eierne. Dermed har man også ett enkelt mål for 
lederens dyktighet. For å sikre at lederen forblir tro mot sitt oppdrag, knyttes 
lederen til eiernes interesser gjennom opsjonsavtaler, bonuser, osv. En 
grunnleggende begrensning for etterlevelsen av det rendyrkede avkastningskravet 
er at det ikke gir anvisninger om tidshorisonten for avkastningen, - neste 
tertial, eller om to år? – eller fem? Problemene rundt tidshorisonten og det 
rendyrkede avkastningskravet forøvrig skal vi ikke overse, men først noen 
kvalitative sider ved profesjonell ledelse.
            Ledelsens 
stab vil typisk organiseres etter generell tematikk: strategi, teknologi, "human 
resources", kommunikasjon, miljø, osv, - foruten naturligvis økonomi som den 
sentrale stabsfunksjonen. Den profesjonelle leder vil ha en 
transaksjonsorientert (i motsetning til innovasjonsorientert) tilnærming til 
oppgaven. Gevinster skal nås gjennom omstruktureringer og omorganiseringer med 
tilhørende "ledelsesprosesser", "visjoner" og "levende strategidokumenter". De 
underliggende materielle forutsetningene, dvs. bedriftens produkter og 
tjenester, og fagkunnskapen bak disse betraktes som innsatsfaktorer knyttet til 
organisasjonens lavere nivåer. De figurerer i den profesjonelle lederens 
bevissthet først og fremst ved sine kostnader.
            Profesjonell 
ledelse kan ha sin styrke i noen sammenhenger. Den kan eksempelvis gi resultater 
i et rent holdingselskap med stor avstand til underliggende virksomheter, eller 
i en fase for å rette opp en ressurssterk men skakkjørt bedrift. Begrensningen 
ligger i langtidsvirkningene av ledelsesmodellens fortrengning av det materielle 
grunnlaget for virksomheten. En profesjonelle leder knytter seg til virtuelle 
speilinger av bedriften i PowerPoint-ark, men isolerer seg fra den fysiske 
virkeligheten i organisasjonen. Dette slår hardt inn når prinsippene anvendes i 
en vanlig bedrift. Lederens mangel på fagkunnskap hindrer egne vurderinger av 
kvalitet, og av muligheter og risiko knyttet til markedsutviklingen, ny 
teknologi og nye produkter. Kommunikasjonen med de nærmeste vil skje i lederens 
sinnbilde, helst gjennom budsjetter og budsjettoppfølging. Lederen er jo ikke i 
stand til å formulere de avgjørende faglige spørsmålene, langt mindre å forstå 
betydningen av svarene. For å beskytte seg mot følgene av denne begrensningen 
vil den profesjonelle lederen delegere økonomisk resultatansvar til ledere for 
grupper/divisjoner under seg. I en større bedrift med en gjennomført 
profesjonell ledelseskultur kan dette skje i flere nivåer. Men tross denne 
organiseringen kan lederens kunnskapsløshet gi utslag i usikkerhet i sak og i 
forholdet til medarbeiderne. For å bøte på det sender man bud på overdådig 
betalte konsulenter. De får rollen som lederens betrodde samtalepartnere og 
rådgivere. Slik polstrer lederen sin posisjon, ikke minst i forhold til styret. 
Men til tross  for omfattende "forankringsprosesser" innad, kan engasjement og 
medansvar hos medarbeiderne svekkes ved opplevelsen av at initiativet for 
endringer og – ofte – nedbemanninger kommer utenfra. Den interne fagkunnskapen 
som tidligere ble ansett som kjernen i bedriftens identitet og fremtidsutsikter, 
oppleves å bli vurdert som en markedstilgjengelig innsatsfaktor underordnet 
bedriftens ”brand”, logo og mer eller mindre vilkårlig fastsatte økonomiske 
resultatkrav. Med nedvurdering av fagkunnskapen følger naturligvis også en 
nedvurdering av fagfolkene, de utførende, de som ”lever for å levere” som det 
heter i en av de mer påklistrede visjonene. Slik isolerer den profesjonelle 
lederen seg ytterligere fra virksomhetens materielle virkelighet, og blir 
sittende med kommanderte resultatkrav, konsulentrapporter, reorganiseringer og 
kostnadskutt som rammen for bedriftens utvikling. Og fornyelsen? Vel, det må vel 
finnes gode nyskapningsbedrifter å få kjøpt? – eller som vil kjøpe oss for 
markedsandelens skyld? I pengeøkonomien finns det alltid svar.
Med inspirasjon fra næringslivet, og særlig fra konsulentbransjen, fikk 
forestillingen om profesjonell ledelse innpass i staten. Her var utviklingen mer 
indirekte. Forholdet er jo at statlig virksomhet bare unntaksvis har økonomisk 
resultat på en entydig bunnlinje som formål. Vanligvis er formålet sammensatt av 
noen direkte målbare størrelser og andre mer diffuse, kvalitative forhold. Det 
gjelder for alle de store etatene som politiet, forsvaret, veiforvaltningen, 
kystforvaltningen, universitetene og sykehusene. Et bærende element i 
omstillingen av offentlig virksomhet til næringslivets prinsipper (Den nye 
staten, New Public Management) var derfor innføringen av målstyring og 
dens tilhørende styringsparametere. Prinsippet her er at all virksomhets 
mål og resultater kan uttrykkes i et sett av tallfestbare størrelser som samlet 
gir grunnlag for overordnet styring og kontroll.  Styringsparametrene skal fylle 
samme funksjon som resultatregnskapet i en næringsbedrift, og tillate styring og 
ledelse uten faglig innsikt i virksomheten. Det er fundamentale problemer med 
dette "tellekant"-prinsippet, blant annet at det ikke ivaretar den funksjonen 
som balansen har i et bedriftsregnskap, men disse forholdene skal vi ikke gå inn 
på her. Poenget er at målstyringen åpner for, nettopp, profesjonell ledelse i 
offentlig virksomhet.
            Et praktisk 
problem gjensto. I staten er det en formelt forankret kultur for å knytte 
faglige kvalifikasjonskrav til stillingene i strukturen, og spesielt for de 
høyere stillingene i embetsverket og etatene. Løsningen på dette problemet fant 
man på det språklige plan, ved innføringen av begrepet realkompetanse. 
Begrepet er ikke entydig definert, men omfatter ledererfaring og "bred 
samfunnsinnsikt". I praksis passer definisjonen for bakgrunn i politiske verv og 
stillinger (statsråd, statssekretær, organisasjonsarbeid), men også for 
profesjonelle ledere etter næringslivets målestokk. Det tradisjonelle 
kvalifikasjonsbegrepet (faglig relevant utdannelse, erfaring og ansvar) er blitt 
omdøpt til formalkompetanse. Selve ordvalget har preg av newspeak, - 
realkompetanse godtgjør språklig en mer reell og derfor viktigere kvalifikasjon 
enn fagkompetanse, som bare er en formalitet. Med realkompetanse i bunnen var det klart for profesjonelle 
ledere i statlig virksomhet, også for ledelsen av fagetater. Vi har ennå til 
gode å se en statssekretær eller en bedriftsrådgiver uten militær bakgrunn bli 
utnevnt til forsvarssjef, men i forvaltningene ellers finns eksemplene tett. Vi 
har en veidirektør uten høyere utdannelse eller veibakgrunn, en kystdirektør 
uten maritim bakgrunn, en nyutnevnt sjef for Politiets sikkerhetstjeneste uten 
politibakgrunn, og jernbanesystemet drives av en flokk ledere uten 
jernbanefaglig utdannelse eller erfaring. Lederne selv opplever naturligvis ikke 
fraværet av faglig innsikt som tyngende. Vi gjør alle helst det vi gjør best, og 
lederne kan i stor grad innrette sin funksjon slik de best kan fylle den, og 
delegere eller overse det øvrige. Konsulenthjelp benyttes også i rikelighet.
           
Men til tross for styringsparametere, 
hektiske styringsprosesser, konsulenter og eksterne granskere reiser spørsmålene 
seg på det materielle plan: Hvor tilfredsstillende er oppfølgingen av 
tunnelbyggingen? – vedlikeholdet av veiene og broene? – status for 
jernbaneanleggene og togdriften? – vedlikeholdet av offentlige bygninger? – 
leveringssikkerheten i kraft- og telesystemene? – fornyelsen av vann- og 
kloakknettene? – osv. I perspektiv av de siste 20 årene har utviklingen på mange 
områder vært negativ, med økende gap mellom mål og midler, mellom 
styringsprosessene og virkeligheten. Det er nærliggende å se dette i sammenheng 
med fagkunnskapens reduserte posisjon og gjennomslag. Selv om det er flere 
elementer i dette bildet, har forestillingen om ledelse isolert fra 
virksomhetens materielle innhold utvilsomt vært en sterk drivkraft. ![]()