19. juni 2008
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret: Nedturen fortsetter
Stortingets
behandling av langtidsproposisjonen om Forsvaret bærer bud om stor innsikt, men
manglende politisk vilje til å stoppe nedbyggingen.
Pessimistene fikk rett, og vi tok feil som mente å se et trendskifte i
St.prp.nr. 48 og de påfølgende politiske forklaringene fra Forsvardepartementet,
se Tjodareik 29. mars og
9. april. Det lyktes ikke å komme frem
til et bredt politisk forlik om struktur og budsjettrammer, og vi står overfor
en videreføring av de gamle syndene: Den avgjørende forutsetningen for å stoppe
nedbyggingen, at Forsvaret må gis full kompensasjon for de eksternt drevne
kostnadsøkningene, er ikke blitt politisk bekreftet. Videre har Stortinget
vedtatt videreføringen av SKJOLD-klassen og diverse andre, mindre påplussinger
av strukturen som gir økede utgifter på omkring 800 mill. kr. Dekningen er
imidlertid uklar: Det er et mål at budsjettene skal økes (reelt) med 800 mill. i
løpet av langtidsperioden. Altså: Utgiftene nå, dekning kanskje senere, etter
neste stortingsvalg. Opplegget fører til strakstiltak for 2009 og 2010:
Utilstrekkelig aktivitet for å opprettholde det meget reduserte forsvaret vi nå
har. Dette omtales politisk som kortidskrisen, som stortingsbehandlingen ikke
viser noen vei ut av.
Hvis korttidskrisen er problematisk,
er det verre at den mest sannsynlig er ledd i en videreføring av langtidskrisen.
Årsaken ligger primært i tre forhold: at de tidligere avgitte løftene om
priskompensasjon neppe blir innfridd, at opplegget for håndteringen av den
eksisterende underbudsjetteringen ("etterslepet") på ca 2,6 mrd. kr. ikke er
realistisk, og endelig at de fulle eierskapskostnadene for å bringe og holde
fregattene og SKJOLD-klassen i operativ tjeneste trolig er sterkt undervurdert.
Det siste skal ikke klandres Stortinget. I sum, en ytterst alvorlig situasjon
for Forsvaret, med en klar risiko for nedleggelse av Hæren, Tjodareik
26. april.
Resultatet er skuffende på bakgrunn
av den omfattende og gode prosessen frem til vedtakene. Forsvarspolitiske utvalg
(FPU) leverte en politisk omforent innstilling, med en tydelig
virkelighetsbeskrivelse og klare valg for Forsvarets funksjoner og struktur.
Proposisjonen ble mer ordrik, men beholdt FPUs linje. Imidlertid var
proposisjonen uklar og utilstrekkelig i behandlingen av de økonomiske
forutsetningene. Forsvarskomitéen i Stortinget leverte en mønstergyldig
innstilling. Den speiler en solid virkelighetsforståelse, og til forskjell fra
proposisjonen gir den en grundig vurdering av viktige forutsetninger, spesielt
de økonomiske. Komitéens leder Jan Petersen tilskrives æren for dette. Men
forståelsen til tross nådde man altså ikke frem til en enighet om handling i
pakt med forståelsen. Har den lange prosessen vært bortkastet? I øyeblikket kan
det se slik ut. Tiden vil vise om innsikten kan modnes til vilje til handling,
etter hvert som rapportene om forfall – eller "manglende måloppfyllelse" - i
Forsvaret kommer inn.
T