16. juni 2010
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret: Behov for
klarhet i toppen
Etter ni måneder i
stillingene må forsvarsministeren og forsvarssjefen vise at de ikke fortrenger
virkeligheten. Eller motiverer andre til ønsketenkning.
Statsråd Grete Faremo og general Harald Sunde
arvet betydelige utfordringer da de tiltrådte sine stillinger i oktober i fjor,
jf
Forsvaret: Arveoppgjøret (Tjodareik 27. mai 2009). Med forståelse for at de
ville ha behov for tid for å sette seg inn i forsvarsplanleggingens dypere
problemstillinger har jeg hittil avstått fra videre kommentarer. Begge har
stillinger med et overveldende daglig press, så de skal ikke klandres om det har
krevd litt modningstid å få innsikt i saker som har mer langsiktig perspektiv.
Hittil har vi ikke merket tegn på noen erkjennelse av at ikke alt går på
skinner. Fortsatt er det Forsvarsdepartementets påstand at fireårsplanen
(St.prp. 48 (2008-2009)) følges, og at planens forsvarsstruktur vil være på
plass ved utgangen av 2012. I den grad Forsvaret i dag opplever begrensninger i
forhold til planen er disse begrensingene enten rent forbigående som ledd i
omstillingen, eller et resultat av prioriteringer forsvarsledelsen selv er
ansvarlig for, sies det. På overordnet nivå er alt under kontroll, og i pakt med
stortingsvedtakene, - i følge statssekretær Espen Barth-Eide og ekspedisjonssjef
Fridthjof Søgaard.
Det har vært
reist kritiske spørsmål (av meg, blant andre) om budsjettutviklingen faktisk
følger proposisjonens forutsetninger. Påstanden fra departementet er at det gjør
den, men det har vist seg umulig for utenforstående å trenge til bunns i dette.
Et eksempel gjelder beregningen av kompensasjonen for Forsvarets
"sektorspesifikke kostnadsvekst", dvs kostnadsvekst ut over den alminnelige
prisveksten. Det ble lansert som et gjennombrudd ved fremleggelsen av
proposisjonen at det heretter ville bli gitt slik kompensasjon, noe som ville
fjerne en viktig årsak til undergravningen av tidligere forsvarsplaner. Så er
spørsmålene: Hvordan beregnes kompensasjonen i det nye opplegget, hva er
resultatet av beregningen for 2008 og 2009, og hvor opptrer bevilgningen av
kompensasjonen? Aldri besvart.
Men egentlig
er det ikke så vesentlig om økonomisporet til forståelse av Forsvarets situasjon
ikke fører frem. Det avgjørende er hvordan Forsvarets kapasitet er og
vil være i de nærmeste årene i forhold til de oppgavene som den politisk
omforente proposisjonen fastsetter. Det er fremkommet offentlig en rekke
opplysninger (Riksrevisjonen, nyhetsoppslag, ansatte i Forsvaret) som best kan
forstås som uttrykk for at kapasiteten tilgjengelig for oppdrag er meget
begrenset, sett i forhold til den nominelle styrkestrukturen i proposisjonen. Og
videre, at kapasiteten på viktige områder er blitt redusert i de senere årene,
uten at det er grunnlag for å vente snarlig forbedring. At den kapasiteten som
faktisk finnes er førsteklasses etter internasjonal målestokk, og at personellet
i Forsvaret yter en fremragende innsats for å løse de krevende oppdragene, ikke
minst utenlands, endrer ikke bildet av at personellet er for hardt presset, og
at det bare i meget liten utstrekning finnes avdelinger operativt tilgjengelig
for nasjonale behov. Sett med utenforståendes øyne er det oppstått et gap mellom
det forsvaret som beskrives i dokumentene og det forsvaret som eksisterer
operativt tilgjengelig. Strengt tatt sier ikke proposisjonen noe om planlagt
operativ tilgjengelighet, men gapet oppstår når man legger Forsvarets vanlige
normer for operativitet til grunn.
Det avgjørende er
naturligvis ikke hvilket inntrykk utenforstående danner seg fra spredte
opplysninger. Det avgjørende er hvordan Forsvarets operative kapasitet faktisk
er, og hvordan de ansvarlige sjefene bedømmer kapasiteten i forhold til
oppgavene, nå og for de nærmeste årene. Forsvarsministeren bør ta initiativ til
å offentliggjøre en redegjørelse. Konkret:
|
|
|
En slik
redegjørelse vil bygge på mange vurderinger i ulike stabsledd. Slik vårt
forvaltningssystem har utviklet seg, med en høy grad av "politiske føringer" for
faglige utredninger og rapportering, er det viktig at det "signaliseres" fra
forsvarsministeren og forsvarssjefen at man søker militærfaglige
vurderinger, dvs uten filtrering ut fra (antatte) politiske hensyn.
Det er
vanskelig å se hvilke grunner som skulle tale mot offentliggjørelsen av en slik
redegjørelse. Men dersom det foreligger reelle, sikkerhetspolitiske
grunner mot offentliggjørelse, bør redegjørelsen i alle fall tilstilles
Stortingets Utenriks- og forsvarskomité. Det er avgjørende viktig at debatt og
handlig i forsvarspolitiske spørsmål føres fra en felles og autoritativ
virkelighetsforståelse. Det er ikke mulig i dag.
Det har vært
anført av forsvarssjefen at utenforståendes kritiske søkelys på forhold i
Forsvaret virker demotiverende for personellet, som fortjener bedre. Jeg har
vanskelig for å følge dette resonnementet. I den grad det foreligger problemer
vil jo de tjenestegjørende som oftest være de første til å vite om dem. Det bør
heller være motiverende å oppleve at også den øverste ledelsen forstår
situasjonen og støtter de berørte, spesielt i forhold hvor det ikke er mulig å
gjennomføre tilfredsstillende løsninger.