29. mai 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Ny politidirektør
Ikke et spørsmål om lederegenskaper, men om stillingens funksjon.
Så har vi igjen fått en sjef for en
fagetat uten faglig bakgrunn i etatens virksomhet. Den nyutnevnte
politidirektøren – sjefen for Politidirektoratet – har verken juridisk eller
politifaglig bakgrunn. Han er lege/psykiater, men mest kjent for sin politiske
virksomhet, bl.a. som statssekretær.
Utnevnelsen
føyer seg i et mønster. Vi kjenner argumentasjonen om at lederegenskaper ikke
nødvendigvis er knyttet til fagkunnskap. Den siden av lederdebatten er en sak
for seg, - som jeg tidligere har gitt synspunkter til (Tjodareik,
Ledelse i
aspik ) . Men i dette tilfellet er det et annet hensyn som er viktigere
enn lederegenskapene. Det gjelder glidningen i funksjonsdelingen i staten.
Politidirektoratet er, som andre direktorater, den høyeste faginstans som
grenser til departementets embetsverk og den politiske ledelse. Ved å innsette
direktoratssjefer uten fagbakgrunn, men med hovedkvalifikasjon i politiske verv
forskyves grensesnittet mellom fag og politikk inn i direktoratet, under
direktøren. Fra et politisk synspunkt er dette ikke ubegrunnet. Politisk
kompetanse i ledelsen antas å styrke etatens mottagelighet for politisk styring,
- og ingen er vel uenig i at det er politikerne som skal styre? Motargumentet er
at det ikke er etatenes ulydighet som er det største problemet, men at politiske
beslutninger for ofte fattes på for snevert grunnlag fordi fagetatenes utredning
og rapportering i utgangspunktet er vinklet etter politiske "signaler".
Resultatet vil for ofte være at beslutningene ikke er gjennomførbare på grunn av
målkonflikter, at de er grovt underfinansiert, eller maskerer alvorlige
forsømmelser. Eksemplene finner vi på nær sagt alle forvaltningsområder:
forsvar, vei og jernbane, kraftforsyningen, universitetene, helsesektoren, - og
politiet.
Det politiske
liv vil naturligvis være enklere når det ikke kommer ubekvemme dokumenter fra
fagetatene. Men det er også veien til å undergrave politikkens
virkelighetskontakt, og over tid svekke det demokratiske styret. Det er i dette
perspektivet vi bør vurdere funksjonen for direktoratene og deres ledere.
Og så behøver
vi ikke ekspandere de ubehagelige historiske assosiasjonene som dukker opp når
det gjelder politiseringen av nettopp det høyeste politiembetet. Det ville være
smakløst i den aktuelle personsaken, men med tanke på presedens kan det være skremmende.