14. juni 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Svikt som svekker
sikkerheten - forts.
Min
kronikk i Dagens Næringsliv 7.
juni fikk et motinnlegg fra
forsvarsministere Espen Barth Eide 9. juni (- vanskelig å lese på skjerm,
utskrift går bedre). Mitt svar til forsvarsministeren (DN 12. juni) gjengis
nedenfor:
Særdeles solid skyggeboksing
Forsvarsministerens innlegg i DN lørdag mot min kronikk i DN 7. juni ligger i
det vesentlige på siden av de forholdene jeg tar opp i kronikken.
Det er all
grunn til å anerkjenne den politiske viljen bak utviklingen av
forsvarsbudsjettet siden 2002. Budsjettene har blitt levert som lovet i
langtidsplanene. De har også har vokst, om enn ikke nok til å hindre tap av
kjøpekraft. Men det kunne sikkert gått meget verre, som i andre land, slik Barth
Eide påpeker. Jeg tar ikke opp hans utfordringer om å forfølge sammenligninger
med andre land ettersom slike sammenligninger er uten betydning for det
problemet jeg søker å belyse. Problemet er at bevilgningene ikke dekker planenes
utgifter.
Barth Eides
hovedpoeng i forhold til kronikken gjelder kjøpekraften av forsvarbudsjettet.
Her er vi enige om at budsjettet blir øket i takt med konsumprisindeksen, og
dessuten for visse særlige utgifter i Forsvaret. Den siste kompensasjonen dekker
dog ikke materiellfordyrelse (anskaffelse og drift) fullt ut. Jeg hevdet i
kronikken at den udekkede delen over tid utgjorde 2-3 % av hele budsjettet, og
konverterte det løselig til omkring 900 millioner kroner årlig. Imidlertid
hevder nå kilden for det dokumentet jeg baserte meg på at jeg er kommet for høyt
ut. Underdekningen er lavere, men langt fra null. En tydelig avklaring er
ønskelig, for eksempel ved at "de beste fagfolk i landet" på forsvarsøkonomi
(som vel finns på FFI - ?) blir bedt om å offentliggjøre sin beregning. En
nedjustering av de 900 millionene endrer allikevel ikke mine hovedpoeng:
|
|
Barth Eide påpeker det absurde i at
en privatperson som kjøper en vesentlig dyrere bil skulle kreve arbeidsgiveren
for lønnsøkning på grunn av "redusert kjøpekraft". Til dette er mitt svar: Når
Forsvarets bakkesystemer, fartøyer og fly blir mer kostbare i anskaffelse og
drift på grunn av høyere krav til kvalitet, må enten budsjettet økes eller
Forsvaret krympes. Det er kjernen i forsvarsplanleggingens forutsetninger.
Jeg merker meg statsrådens (eller kommunikasjonsrådgiverens?)
overbærende tone og gjentatte hint om min kunnskapsløshet. Muligens kan en slik
stil gjøre seg godt i politisk propaganda, men den bidrar ikke til avklaring av
de sentrale spørsmålene i forsvarsplanleggingen. Allikevel, av personlig
nysgjerrighet: Hva er grunnlaget for utsagnet om at jeg ikke har forstått
sammenhengen i finansieringsplanen for de nye kampflyene?