25. januar 2015
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret: Drøm eller
virkelighet?
Drømmer
jeg, eller er jeg våken? Jeppe på Bjergets problemstilling aktualiseres om
man lytter til statsministeren.
Jeppe
skal jeg komme tilbake til, men først en oppsummering av de viktigste hendelsene
i forsvarspolitikken i de seneste månedene. De speiler oppmuntrende åpenhet,
ærlighet og pågangsmot, men også alvorlige problemer.
Fagmilitært råd. Regjeringen forbereder en ny langtidsplan for Forsvaret.
Det er bra, og overraskende for noen ettersom den forrige regjeringen annonserte
at langtidsplanenes tid var forbi og at man heretter skulle drive «kontinuerlig»
planlegging. Men desto bedre, for både utviklingen i verden og i Forsvaret
tilsier at en bred, politisk gjennomgang er påkrevet.
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide utstedte 1. oktober i fjor det formelle
oppdraget til forsvarssjefen om utarbeidelse av et fagmilitært råd (FMR) med ett
års frist. Dette vil så danne grunnlag for en langtidsplan som skal legges frem
for Stortinget våren 2016. Jeg har
omtalt oppdraget tidligere, men tar inn noen
hovedpunkter her for sammenhengens skyld. Oppdraget er lesverdig i sin helhet.
Det preges av virkelighetsnær forståelse av utfordringene, og gir klar
instruksjon om at hun forventer gjennomgripende vurderinger. Det er dristig å
forsøke et sammendrag, for nesten hver setning i det vel seks siders dokumentet
sier i klart språk noe vesentlig. Dette står i sterk kontrast til
alminneligheter og virkelighetsfjern svada som forsvarspolitiske dokumenter
tradisjonelt har vært preget av. I alle fall:
|
Som sagt har
oppdraget et virkelighetsnært utgangspunkt, og klare krav. Det gjenstår å håpe
at «synliggjøringen» generelt fokuseres på reelt tilgjengelige styrker for
innsats i de dimensjonerende oppgavene, snarere enn de nominelle strukturmålene
som har vært dominerende hittil.
Ekspertgruppen. 16. desember 2014 nedsatte forsvarsministeren
Ekspertgruppen ledet av Rolf Tamnes. Hensikten er å få: … en uavhengig
ekspertgruppe for å gi et innspill i debatten om Forsvarets forutsetninger for å
kunne løse sine mest krevende utfordringer knyttet til sikkerhetspolitisk krise
og krig. Dette vil være viktig for å bidra til debatt om dagens norske forsvar
er egnet til å avverge og møte utfordringer mot norsk og alliert sikkerhet.
Ekspertgruppen skal konsentrere sitt arbeid om innretningen av Forsvaret og ikke
om ressursnivået. På denne bakgrunn bes ekspertgruppen om å se nærmere på:
|
Gruppens
tidsfrist er 1. mai 2015. Med så kort frist er dette åpenbart ingen parallell
forsvarsstudie. Gruppens oppdrag er å tydeliggjøre for opinionen og
forsvarspolitikere hva de forsvarspolitiske utfordringene og dagens problemer i
Forsvaret består i. Med andre ord, å klargjøre den «avfarende plass» for
forsvarssjefens utredninger og råd. En slik tydeliggjøring noen måneder før
forsvarssjefens rapport og langtidsproposisjonen foreligger er antagelig helt
nødvendig for å berede grunnen for en reell politisk behandling av en
langtidsproposisjon som utvilsomt vil måtte innebære avveininger mellom politisk
meget vanskelige tiltak. (Større bevilgninger? Større avhengighet av andre land
i samarbeid? Drastiske omstruktureringer med nedleggelse av tjenestesteder?
Reduksjon av nominell struktur for å øke reelt innsatsklare styrker? Osv.)
Forsvarssjefens foredrag. Admiral Haakon Bruun-Hanssen holdt
forsvarssjefens årlige
foredrag i Oslo Militære Samfund 12. januar 2015.
Foredraget er veldisponert, detaljert hvor det kreves for begrunnelser, og meget
klart i budskapet. Noen hovedpunkter, sterkt forkortet:
|
Om foredraget
ikke gir direkte grunnlag for en forsvarsdebatt som den forsvarssjefen ønsker
seg, gir det i hvert fall klart varsel om karakteren av de dramatiske valgene
politikerne vil stå overfor når fagmilitært råd og langtidsproposisjonen
foreligger. Foredraget gir tillit til at hans utredningsarbeid er lagt opp i
nødvendig bredde og dybde, og at han ikke vil skygge unna smertefulle
konklusjoner. Det er også betryggende at han kan fremstå med slik åpenhet om
både status og valgmulighetene uten å komme i lojalitetskonflikt med
sin statsråd. Siden det så langt dreier seg om faktabeskrivelse (og ikke om
anbefalinger) får vi håpe at Ekspertgruppen ytterligere underbygger
forsvarssjefens vurderinger.
Statsministerens budsjetterklæring. Under besøk ved NATOs hovedkvarter
uttalte statsminister Erna Solberg at Norge vil øke forsvarsbudsjettet, men at
det nok vil ta 2-3 år før budsjettet kommer opp til NATOs mål på 2% av BNP (NRK
21.01.2015). Her er det Jeppe kommer inn: Drøm eller virkelighet? I dag er den
rapporterte prosentandelen ca. 1,4. En økning til 2% av BNP vil innebære en
budsjettøkning på nær 43% eller omkring 19 mrd. kroner. Dersom en slik økning
skal realiseres kreves det trolig 2-3 års forberedelser for å bruke pengene, så
det med tidshorisonten er ikke noe problem. Hovedsaken er at statsministerens
uttalte løfte om budsjettøkning vil endre rammene for den nye langtidsplanen
totalt. Slike forsvarsbudsjetter vil finansiere tiltak som over noen år vil
bringe samsvar mellom forsvarspolitikkens mål og Forsvarets leveringsevne. Og
vel så det.
Men er statsministeren troverdig? Utsagnet må vel helst være fra drømmenes
verden. Om økningen bare ble halvparten, ville sannsynligvis dagens dramatiske
underfinansiering av sikkerhetspolitiske ambisjoner og Forsvarets nåværende,
meget beskjedne struktur være avhjulpet. I alle fall er det nødvendig at
statsministeren tydeliggjør budsjettforutsetningene for forsvarssjefens og
departementets videre utredninger og planarbeid. Det politiske miljø bør
rimeligvis være interessert. Budsjettene vedtas som kjent av Stortinget.
NATOs generalsekretær ønsker kanskje noen detaljer i tillegg? Som statsminister fikk han
muligens ikke med seg at hans regjering i 2011 innførte en dobbeltbokføring av
Forsvarets eiendomsutgifter som medfører at den faktiske bevilgningen til
Forsvaret er ca. 10 % lavere enn utgiftsbudsjettet som rapporteres til NATO. Vår
«satsing» på forsvar er derfor ikke 1,4 % av BNP, men snarere 1,2-1,3 %. Til
sammenligning er gjennomsnittet for de europeiske NATO-landene 1,6 %.
* * *
Alt i alt er det tydelig at både statsråden og forsvarssjefen tar åpenhet om
Forsvaret og forsvarsplanleggingen på alvor. Tidligere regjeringers politisk
tåkeprat, bortforklaringer og lojalitetskrav til hinder for saklig opplysning er
lagt til side. Så gjenstår det å se hvilke forslag som kommer til høsten, og
hvor langt det kan samles oppslutning i og utenfor regjeringen for en tidsmessig
og økonomisk gjennomførbar forsvarspolitikk.