21. oktober 2013 2013
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvarspolitisk
regimeskifte
Med en ny
regjering og en virkelighetsnær forsvarminister er forsiktig optimisme
berettiget.
Utnevnelsen av Ine Eriksen Søreide til forsvarminister hilses med glede av alle som ønsker et brudd
med flere tiårs virkelighetsflukt i forsvarspolitikken. De seneste årenes
spørsmål og kommentarer fra Høyres stortingsgruppe til budsjettene, og til
langtidsplanen i fjor, speiler en tydelig forståelse av Forsvarets grunnleggende
problem: Manglende samsvar mellom struktur og budsjett, mellom oppgaver og
faktisk kapasitet for å løse oppgavene. Jeg har tidligere
kommentert hvordan
denne forståelsen er uttrykt i Høyres valgprogram.
Utdannet jurist med erfaring som
leder av Stortingets utenriks- og forsvarskomité i fire år har Ine Søreide god
innsikt i oppgavene som venter. Hun bringer også med seg habile hjelpere.
Statssekretær Øystein Bø er også jurist og har dessuten befalsutdannelse og en
kort praksis som troppsbefal. Hans yrkesbakgrunn er fra utenrikstjenesten med
sikkerhetspolitisk orientering (OSSE og NATO). Politisk rådgiver Audun Halvorsen
er cand. mag. (statsvitenskap, offentlig og privat rett), og har fra 2007 vært
forsvarspolitisk rådgiver for Høyres stortingsgruppe. - Alt i alt har den nye
politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet solide politiske og faglige
kvalifikasjoner for å gå løs på de betydelige omlegningene som må til for å få
på plass en realistisk forsvarspolitikk.
Innledningsvis må det fremskaffes et
reelt faktagrunnlag om hvilken kapasitet for innsats Forsvaret har, og kan ha,
innenfor dagens budsjettrammer. Reelt faktagrunnlag står her i motsetning til
det offisielle, glansete bildet. Hva mener man f eks med å
rapportere til NATO at vi har 37 marinefartøyer "deployable" og 11
"sustainable" for internasjonale operasjoner? Og, mer bedragersk enn viktig,
hvorfor rapporteres "defence expenditure" for 2012 med 40,5 mrd kr, når
bevilgningen reelt reduseres med 5,4 mrd kr for husleie og annen internhandel?
Osv.
Med faktagrunnlaget på plass vil det
bli politisk synlig at Forsvaret i dag har liten evne til innsats ut over
ivaretagelsen av de løpende fredsoppgavene. Og da melder de politiske
utfordringene seg. Det er neppe politisk vilje til å øke forsvarsbudsjettet med
flere milliarder. Dermed blir det behov for å redusere både oppgavene og den
nominelle forsvarsstrukturen for å bringe balanse i organisasjonen og å få mer
kampkraft ut av de gjenværende avdelinger, fartøyer og fly. Det krever politiske
beslutninger, og da kan det tenkes at den brede forsvarspolitiske enigheten i
Stortinget sprekker. Og i alle fall vil motarbeidelsen av forandringer fra
særinteresser i og utenfor Forsvaret påregnelig bli meget sterk. Suksess er ikke
garantert, men det er gode grunner til å vente at Ine Eriksen Søreide vil gjøre et
kraftfullt forsøk. Hun vil også finne støtte hos mange i Forsvaret som ser
håpløsheten i avstanden mellom den offisielle "alt vel"-rapporteringen og den
virkeligheten de kjenner. Vi kan bare ønske lykke til!
Referanser
Rapport til NATO:
Tabell 8.1, St.prop. 1
(2013-2014) –
Forsvarsbudsjettet for 2013
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/dok/regpubl/prop/2013-2014/prop-1-s-20132014/8.html?id=739509
Nils Holme:
Forsvarspolitikken ved et veiskille, Civita (2013):
http://www.civita.no/publikasjon/forsvarspolitikken-ved-et-veiskille
Nils Holme: Forsvarspolitikk og Forsvarets operative evne, foredrag i
Oslo Militære Samfund 7. oktober 2013:
http://www.oslomilsamfund.no/oms_arkiv/2013/2013-10-07-Holme.html