1, september
Utskriftversjon pdf
Til
hovedsiden
Raudan Hund:
Flaggkommandøren
tar toget
Jeg traff Ståle Bråttsjø på toget her
om dagen. Han skulle hjem til Horten, hvor pensjonerte marineoffiserer gjerne
bor. Men turen ble ikke så trivelig, for flaggkommandøren var i dårlig humør.
- Nå hauser de opp at NSB er i krise, Raudan. Først nå har det gått opp for dem,
det som vi som tar toget har visst i årevis!!
- Du mener driftsproblemene?
- Selvfølgelig, de er velkjente. Men vi som tar toget vet også at de skyldes at
organisasjonen er i oppløsning, fra toppen.
- Ståle, du må ikke høre på et par misfornøyde medarbeidere...
- Jeg hører ikke på noen. Jeg bruker øynene. Se på fargemønsteret på vognene,
den grafiske profilen. Det er historien om stadig påbegynte og aldri fullførte
planer. Alle vogntypene har sin egen profil, og ofte flere forkjellige profiler.
I det nye programmet for oppstasing av lokaltogene har de allerede før de er
halvferdig skaffet seg flere typevarianter. Det viser at NSB er en organisasjon
hvor intern ledelse er fraværende og omtrentligheter er godt nok. Så kjøper de
tog fra Italia, og de skal plutselig være grønne, helt fremmed i NSBs
toglandskap. Sinnssykt!!
- Men de er signert av Pininfarina ...
- Han ble ikke fortalt at NSB hadde krav til farger og profil, for de hadde
ingen. Slikt kan
kunden bestemme før handelen er gjort, og det har åpenbart ikke skjedd. Du ser
det samme i andre detaljer. Fargekoden for knappene som åpner og lukker
dørene er endret, men det hadde de jo klart å rote til på forhånd også. Svaksynte setter ikke pris på
det, men ingen bryr seg om detaljer lenger.
- Er du klar for en kaffekopp nå Ståle, eller har du mer på lager?
- Det er bunnløst, Raudan. Ta for eksempel "stillevogn".
- Ja, er ikke det en god idé?
- Jo da. Men så skulle de sette opp merkelapper på dørene, og da glapp det.
Merkene er plassert i ulik høyde, eller skjevt, på glassdører ved siden av
hverandre, så alle kan se det. Det er ille at slikt skjer, men verre at de ikke
har organisasjon til å rette på det. Ledelsen ser ikke på togene. De sitter bare på
møter og ser på PowerPoint'er.
- Nei, nå må du gi deg, Ståle. Ledelsen jobber hardt og gjør så godt de kan, det
vet du.
- Men hva kan de? De kan sikkert moderne ledelse med teambuilding og kick-off
for resultatorienterte prosjekter som ikke blir fulgt opp. Men hva kan de om
jernbaner og tog? Norsk jernbanekompetanse ligger på Hamar. På Jernbanemuseet. I
gamle dager kunne NSB konstruere og bygge materiell og jernbaner på europeisk
toppnivå. Nå kan de ikke en gang klistre merkelapper håndverksmessig. Det er
ingen grunn til å tro at oppfølgingen av de tekniske og andre detaljene som du ikke
ser er noe bedre. Der ligger grunnlaget for driftsproblemene. Og ingen på toppen
har brydd seg, for de har ikke forstått tegnene på at organisasjonen har vært i
oppløsning.
- Du overdriver, Ståle. Men i alle fall er saken kommet på politisk nivå, så da
blir det nok fart på togene. Nå er det tid for kaffe!
- - -
Er det ikke det jeg sier, gamlingene ser verden i bakspeilet.
T
Til hovedsiden