1, september
       
Utskriftversjon pdf        Til hovedsiden


Raudan Hund:

Flaggkommandøren tar toget

Jeg traff Ståle Bråttsjø på toget her om dagen. Han skulle hjem til Horten, hvor pensjonerte marineoffiserer gjerne bor. Men turen ble ikke så trivelig, for flaggkommandøren var i dårlig humør.
- Nå hauser de opp at NSB er i krise, Raudan. Først nå har det gått opp for dem, det som vi som tar toget har visst i årevis!!
- Du mener driftsproblemene?
- Selvfølgelig, de er velkjente. Men vi som tar toget vet også at de skyldes at organisasjonen er i oppløsning, fra toppen.
- Ståle, du må ikke høre på et par misfornøyde medarbeidere...
- Jeg hører ikke på noen. Jeg bruker øynene. Se på fargemønsteret på vognene, den grafiske profilen. Det er historien om stadig påbegynte og aldri fullførte planer. Alle vogntypene har sin egen profil, og ofte flere forkjellige profiler. I det nye programmet for oppstasing av lokaltogene har de allerede før de er halvferdig skaffet seg flere typevarianter. Det viser at NSB er en organisasjon hvor intern ledelse er fraværende og omtrentligheter er godt nok. Så kjøper de tog fra Italia, og de skal plutselig være grønne, helt fremmed i NSBs toglandskap. Sinnssykt!!
- Men de er signert av Pininfarina ...
- Han ble ikke fortalt at NSB hadde krav til farger og profil, for de hadde ingen. Slikt kan kunden bestemme før handelen er gjort, og det har åpenbart ikke skjedd. Du ser det samme i andre detaljer. Fargekoden for knappene som åpner og lukker dørene er endret, men det hadde de jo klart å rote til på forhånd også. Svaksynte setter ikke pris på det, men ingen bryr seg om detaljer lenger.
- Er du klar for en kaffekopp nå Ståle, eller har du mer på lager?
- Det er bunnløst, Raudan. Ta for eksempel "stillevogn".
- Ja, er ikke det en god idé?
- Jo da. Men så skulle de sette opp merkelapper på dørene, og da glapp det. Merkene er plassert i ulik høyde, eller skjevt, på glassdører ved siden av hverandre, så alle kan se det. Det er ille at slikt skjer, men verre at de ikke har organisasjon til å rette på det. Ledelsen ser ikke på togene. De sitter bare på møter og ser på PowerPoint'er. 
- Nei, nå må du gi deg, Ståle. Ledelsen jobber hardt og gjør så godt de kan, det vet du.
- Men hva kan de? De kan sikkert moderne ledelse med teambuilding og kick-off for resultatorienterte prosjekter som ikke blir fulgt opp. Men hva kan de om jernbaner og tog? Norsk jernbanekompetanse ligger på Hamar. På Jernbanemuseet. I gamle dager kunne NSB konstruere og bygge materiell og jernbaner på europeisk toppnivå. Nå kan de ikke en gang klistre merkelapper håndverksmessig. Det er ingen grunn til å tro at oppfølgingen av de tekniske og andre detaljene som du ikke ser er noe bedre. Der ligger grunnlaget for driftsproblemene. Og ingen på toppen har brydd seg, for de har ikke forstått tegnene på at organisasjonen har vært i oppløsning.
- Du overdriver, Ståle. Men i alle fall er saken kommet på politisk nivå, så da blir det nok fart på togene. Nå er det tid for kaffe!  
- - -
Er det ikke det jeg sier, gamlingene ser verden i bakspeilet.
T                    Til hovedsiden