24. februar 2009
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Utviklingen av utviklingslæren
Uten å
redusere Darwins verk kan det være tid å minne om hans forløpere,
gjennom islam fra antikken.
I år markerer vi at det er 200
år siden Charles Darwins fødsel, og 150 år siden utgivelsen av hans hovedverk
On the Origin of Species by Means of Natural Selection or the Preservation of
Favoured Races in the Struggle for Life. Dette verket – Artenes
opprinnelse i korthet – regnes av mange som vitenskapens mest banebrytende
verk. Darwin underbygger to hypoteser: For det første at artene ikke har
oppstått ved en spontan skapelse men gjennom lange utviklingskjeder, og dernest
at det styrende prinsipp i denne utviklingen er en naturlige utvelgelsen av de
mest livskraftige "typevarianter" .
Darwins teori og dennes vei til å bli en etablert lære er et
gjennombrudd vel verd et jubileum. Markeringen gir også anledning til å minne om
Darwins forløpere, og da spesielt bidragene i den muslimske kulturkrets som er
lite omtalt i vestlige tradisjon. I 1377 fullførte Ibn Khaldûn (1332-1406) sitt
verk Muqaddimah (Innledning)
[1] .
Det er et sosiologisk verk om menneskelige samfunns forutsetninger og utvikling.
Muqaddimah er et banebrytende arbeid, og ansees i dag som grunnleggende for flere
vitenskaper, bl.a. sosiologi, sosialøkonomi og kildekritikk i historieskriving.
(Tjodareik, 1. mars 2007). Ibn Khaldun bygger på oppfatninger om menneskets
natur, og kampen for tilværelsen som de sentrale drivkreftene i
samfunnsutviklingen og i historien. I et av avsnittene om menneskets natur
berører han menneskets opprinnelse:
” Det begynte med dannelsen av mineraler, og utviklet seg på en gradvis måte til planter og dyr . … Dyregruppen ble utvidet, artene ble tallrike, og en gradvis skapelsesprosess ledet til mennesket som er i stand til å tenke og trekke slutninger. Menneskets utviklingstrinn ble nådd fra apenes verden, hvor man finner både intelligens og evne til å oppfatte, men ikke evnen til virkelig å tenke og trekke slutninger. Dette er så langt våre iakttagelser går. " [2] |
Den gradvise utvikling er tydelig
fastslått, men det sies ikke noe i sitatet om naturlig utvelgelse som det
styrende prinsipp for den gradvise skapelsesprosessen. En slik oppfatning
ligger derimot nær i Khaldûns omfattende redegjørelse for de naturlige
livsvilkårs bestemmende innflytelse på menneskenes natur og samfunnsdannelse – i
rammen av kampen for tilværelsen. Khaldûn var som sagt sosiolog, ikke
naturforsker. På naturvitenskapelige områder bygger han på etablert kunnskap og
rådende oppfatninger.
Som grunnleggeren av utviklingslæren
i den islamske kultur regnes Al-Jahiz (781-869)
[3]
[4] .
Han skrev et meget stort antall bøker, hvorav 30 er bevart. Den mest
betydelige regnes å være Kitab al-Hayawan ( Bok om dyrene), en
encyklopedi i syv bind. Her uttrykkes et evolusjonssyn:
"Dyrene lever i en kamp for tilværelsen; for føden, for å unngå å bli spist og for å forplante seg. Miljøbetingelsene påvirker organismene til å utvikle nye egenskaper for å sikre overlevelse, og de endrer seg således til nye arter. De dyrene som overlever til å forplante seg kan formidle sine vellykkede egenskaper til avkommet." [5] |
Sett i forhold til Artenes
opprinnelse er dette naturligvis en forenklet utviklingslære. Den sier
ingenting om de mer presise forutsetningene for overlevelse. Men den fanger det
kvalitativt vesentlige for forståelsen av artenes utvikling, i klar kontrast til
den vitenskapsstridige oppfatningen i den ordrette kristne bibeltro. Vi skal
merke oss at innenfor islam oppstår det ikke lett konflikter mellom
naturvitenskapelig forståelse og religiøs tro. Det er stadig diskusjon mellom
ulike skoler om hvor langt Koranen skal forstås direkte å forespeile senere
naturvitenskaplig innsikt, men det er ikke uenighet på det overordnede plan:
Naturen er Guds skaperverk; å forstå skaperverket er å komme nærmere Gud.
Al-Jahiz har blitt stående som den tidligste representant for utviklingslæren
innenfor islam, men han var ikke den første som behandlet temaet. Den eldste
fremstillingen tilskrives grekeren Anaximander (ca 610-546 f.Kr.). Han fremsatte
som en hypotese at livet hadde oppstått i havet, og senere gjennom en utvikling
til nye arter hadde kommet på land. Flere andre engasjerte seg i
problemstillingen, og den allsidige Aristoteles (384-322 f.Kr.) gjennomførte et
større feltarbeid og klassifiserte levende organismer i en struktur fra lavere til
høyere livsformer. Hans syn var at det er sammenheng i strukturen, de høyere
representerer en større livskraft gjennom utviklede egenskaper. Romeren Titus
Lucretius Carus (d. 50 f.Kr.) beskriver i et omfattende dikt De rerum natura (Om
tingenes natur) utviklingen av kosmos, Jorden, levende organismer og
menneskelige samfunn som et resultat av naturlige prosesser, uten overnaturlige
inngrep. Hans tanker fikk innflytelse på filosofi og vitenskapelig tenkning i
den kristne kulturkrets med renessansen, altså fra omkring Khaldûns samtid.
Vi ser at utviklingslæren har fulgt en kulturell strømning fra den
gresk/romerske antikken, gjennom den islamske kultur til vår tid. Når
oppdagelsen av de fysiske naturlovene fra 1600-tallet, og Darwins utviklingslære
fra 1859 er blitt stående som revolusjonerende tenkning, skyldes det først og
fremst at det var tanker i strid med kirkens lære og derfor krevde kamp for å
få gjennomslag. Den kristne tenkning hadde tapt den bredere kulturforbindelsen
med antikken, låst seg i vrangforestillinger om naturen, og avvist den islamske
videreutvikling av arven fra Hellas og Rom. Kanskje er tiden inne
for respekt og forsoning også i denne delen av den flerkulturelle arenaen?
Noter
[1] Ibn Khaldûn: An introduction to History -The
Muqaddimah, Translated from Arabic by Franz Rosenthal, abridged and
edited by N.J.Dawood (1967)
[2] Muqaddimah, s. 75
[3] Kilde for den videre delen av denne artikkelen er Wikipedia (engelsk),
særlig artiklene Al-Jahiz og History of evolutionary thought,
samt Qur'an and science
[4] Fullstendig navn Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Kinani
al-Fuqaimi al-Basra
[5] Sitatet er oversatt fra engelsk fra Wikipedias artikkel om Al-Jahiz. Det
er uklart om dette er et direkte sitat.