25. januar
2008
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forskningsledelse:
Innledning
Vellykket anvendt forskning bygger på to fundamenter: Vitenskapelige metoder og
velvalgte mål.
Kravet til det vitenskapelig grunnlaget er innlysende og alminnelig akseptert.
Følgelig legges det stor vekt på undervisning ved universitetene orientert
nettopp mot å styrke det faglige grunnlaget for forskningen.
Derimot har fastleggelse av mål for anvendt forskning, og oppfølging av målene i
prosjektets løp, ikke den oppmerksomhet det fortjener. På et overordnet nivå er
det slik at mislykkede prosjekter oftest mislykkes fordi prosjektets mål var
uheldig eller utilstrekkelig definert. Det er sjelden at prosjekter mislykkes
fordi man ikke når målene, men når det skjer ligger årsaken oftere i
organiseringen av arbeidet enn på det strengt faglige plan.
Denne fremstillingen skal handle om å formulere og gjennomføre
forskningsprosjekter i rammen av et systemkonsept. La oss se nærmere på
dette begrepet. Jeg forstår ved et system en samling av mange slags viten
under en idé, sier Immanuel Kant[1].
Kants systemer var filosofiens og fysikkens. Vi skal bruke begrepet system meget
vidt, fra høyteknologiske utviklingsprosjekter gjennom simuleringsbaserte
operasjonsanalyser til undersøkende studier. Den samlende idéen hos Kant
betegner vi konseptet. Den avgjørende forutsetningen for vellykket
anvendt forskning er at systemkonseptet er definert ut fra den nyttefunksjonen
systemet skal tjene, slik at valg og utvikling av metoder er underordnet
anvendelsen. Dette er innlysende, men i praksis kan det være lettere sagt enn
gjort. Konseptet er ikke bare en samlende beskrivelse av prosjektet, det
definerer også sammenhengen mellom de ulike delene og fastlegger et eventuelt
hierarki for systemets ulike funksjoner.
Den grunnleggende utfordringen i anvendt forskning er altså å definere og
realisere slagkraftige systemkonsepter. Gode resultater for en organisasjon
forutsetter at dette styrer aktiviteten på alle organisasjonsnivåer. Det stiller
krav til innretningen av organisasjonen ut over det enkelte prosjekt.
Denne fremstillingen består av fire deler: Lede eget arbeid, Lede prosjekt, Lede organisasjon, og Forskningspolitikk. Hvert av organisasjonsnivåene har sine
utfordringer, men det vil fremgå at problemstillingene på de lavere nivåene
følger med oppover, modifisert i form men ikke i substans.
T
[1]
Forordet til Fornuftskritikken, 1787
[Forord]
[Lede eget
arbeid]
[Lede prosjekt]
Utsksriftformat
pdf
Til hovedsiden