25. januar
2008
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Utvidet 29. februar 2008
Forskningsledelse:
Lede eget arbeid
Du er alltid en leder
Denne
delen er skrevet for nybegynnere i anvendt forskning, kanskje helst for deg som
kommer rett fra universitetet til en jobb som medarbeider i et oppstartet
prosjekt. Du får tildelt en arbeidsoppgave, og du skal løse oppgaven med egen
innsats. Ettersom du ikke har ansvar for andres arbeid, kan det synes søkt å
snakke om ledelse. Men i anvendt forskning må du stille noen krav til deg selv
som går til kjernen i en lederfunksjon, så det kan være nyttig å se det slik at
du faktisk har et lederansvar for ditt eget arbeid. Det bidrar dessuten til gode
arbeidsvaner, og arbeidsvanene bør du ha et bevisst forhold til, for de formes
gjerne gjennom de tidligste yrkesårene.
Oppgavens plass i helheten
Så er du
kommet på plass, og skal gå løs på arbeidsoppgaven. Kanskje er du blitt fortalt
hvorfor oppgaven er viktig, kanskje ikke. I alle fall må du være sikker på at du
forstår hensikten med det du skal gjøre. Dette er vesentlig, av to grunner. For
det første kan det hende, særlig i større prosjekter, at den eller de som
formulerte oppgaven ikke har tenkt skikkelig igjennom oppdraget, eller har
formulert det ufullstendig. Men den viktigste grunnen er at du må ta et ansvar
for at den løsningen du kommer frem til faktisk er brukbar. For å gjøre det må
du tenke deg oppgaven løst, og sette deg inn i anvendelsen av løsningen.
I praksis betyr
dette at du må forstå hvordan ditt bidrag skal virke som en del av det systemet
det inngår i. (System står her for prosjektet som helhet, se
Innledning.)
Det innebærer at du må sette deg inn i systemets formål og virkemåte på et
systemnivå høyere enn ditt eget bidrag.
Et eksempel: Du skal konstruere et måleinstrument som skal inngå i et større
reguleringssystem. Ikke gi deg før du forstår hvordan data fra måleinstrumentet
skal brukes i reguleringsfunksjonen, og hvordan instrumentets fysiske omgivelser
vil være. Bare med en slik forståelse kan du være trygg på at din løsning er
både tilstrekkelig og ikke unødig raffinert, også på områder som kanskje er
dårlig spesifisert. Samtidig har du kvalifisert deg for en meningsfylt dialog i
prosjektets gang med dem som jobber med andre deler av systemet, slik at de ikke
tar feil med hensyn til de detaljerte egenskapene til måledata fra ditt
instrument.
Et annet eksempel: Du skal lage et dataprogram som simulerer en arbeidsprosess i
en fabrikk. Programmet skal inngå som en del av et større simuleringssystem for
materialflyten, innkjøpsrutiner, osv i bedriften. Naturligvis må du sette deg
inn i den arbeidsprosessen du skal simulere, men du må også sørge for at du
forstår hvordan data fra ditt program skal bli brukt. Enhver simulering av
operasjoner er en forenklet representasjon av virkeligheten. Du må sørge for at
din forenkling fanger opp det kvalitativt vesentlige for anvendelsen, og gjør
det med nødvendig nøyaktighet. Ikke mindre, og ikke mer, i hvert fall ikke meget
mer. Det er nesten umulig å beskrive kravene til et simuleringsprogram
fullstendig på forhånd, så de anvisningene du fikk som utgangspunkt for jobben
må du betrakte som – akkurat – bare et utgangspunkt.
Tredje eksempel: Du skal kartlegge forekomsten av en bestemt miljøgift i et
begrenset område. Ved første øyekast kan oppgaven synes selvstendig objektiv,
men ved nærmere gjennomgang vil du se betydningen av å forstå hvordan
resultatene er tenkt brukt. Er undersøkelsen ledd i en kartlegging av
årsaksforhold? - grunnlag for tiltak? - eller en stikkprøve som ledd i en
geografisk bredere kartlegging? Ditt opplegg for undersøkelsen vil kunne avhenge
sterkt av svarene her. Tilsvarende er det viktig at resultatene rapporteres på
en slik måte at de ikke inviterer til anvendelser de ikke er gyldige for.
Så kommer forsinkelsene
Når du er
trygg på at du har en skikkelig forståelse av hensikten med det du skal gjøre,
setter du i gang. Så viser det seg at utfordringene er flere enn du hadde
forutsett. Trivielle forsinkelser stjeler tid, og stresset øker. Og noen
problemer er uventet vanskelige. Hva gjør du da? Innskytelsen hos de fleste er å
jobbe hardere, i håp om allikevel å levere det ønskede resultatet innen
tidsfristen. Hvis det lykkes, vil alle hjerter glede seg. Men husk at du
ikke
er ansatt for å vise hvor faglig dyktig du er, men for å bidra til at målene for
prosjektet som helhet blir nådd. Kanskje er det tid for å foreslå en liten
forenkling av oppgaven? En midlertidig eller varig reduksjon av kravene som du
ser – og kan begrunne – ikke vil ha vesentlig virkning for det samlede
prosjektet? Eller en midlertidig nødløsning som ikke er god, men god nok til at
den overordnede systemintegrasjonen kan gå sin gang uten forsinkelser, mens du
fortsetter ut over den opprinnelige tidsfristen med den gode løsningen?
Mulighetene kan være flere. Hovedsaken er å disponere tiden i eget arbeid
fortløpende slik at det best mulig støtter prosjektets overordnede tidsplan,
funksjonelle mål og kostnadsrammer. Dette krever den systemforståelsen som er
omtalt ovenfor.
Tidsklemmen
Så langt
har vi holdt oss til det faglige. Men du kommer til å stå overfor andre
utfordringer også. Den som sikkert melder seg er "tidsklemmen", - konflikten
mellom jobbens og privatlivets tidsbehov. Den melder seg fordi anvendt forskning
nærmest per definisjon innebærer at man påtar seg oppgaver man ikke har utført
tidligere, og i noen tilfeller oppgaver som ingen har utført tidligere. Da blir
det lett noen overraskelser, og de er regelmessig slike at det kreves mer
innsats enn planlagt, og ofte på kort varsel. Hva gjør du da? Her kan det ikke
gis sikre råd, enhver må gjøre sine egne, situasjonsbestemte og vanskelige valg.
Imidlertid bør du unngå å la kortsiktige betraktninger om pengegodtgjørelsen bli
avgjørende. I anvendt forskning gjelder ordtaket at hvis du bare gjør det du
blir betalt for, blir du bare betalt for det du gjør.
Tvil om oppdraget
Andre
utfordringer forekommer også. Det kan for eksempel tenkes at dine undersøkelser
av hensikten med oppgaven leder deg til tvil om oppgaven er fornuftig formulert.
Hvis forsiktig lufting av tvilen blir avvist, bør du redegjøre for ditt syn
skriftlig, til din nærmeste sjef. Dersom dette føles ubehagelig, er det et par
forhold du bør være klar over. For det første, at det ofte er nettopp i
grensesnittet mellom de ulike deloppgavene i et prosjekt at de feilene eller
manglene ligger som senere kan skape store problemer i prosjektet. Med andre
ord, det er fullt mulig at du er på sporet av noe viktig, kanskje også viktigere
enn bare i forhold til din oppgave. Dette vet erfarne folk. Hvordan kan det da
ha seg at de allikevel ikke vil høre på deg? Forklaringen ligger på det
psykologiske plan. Gode prosjektledere er personer som utad påtar seg dristige
prosjekter de bedømmer som realiserbare, men ikke har full oversikt over. De
blir regelmessig møtt med tvil og innvendinger som de egentlig ikke har gode
motsvar til, men avviser dem i en ånd av "overlat dette til meg". Denne
selvtilliten, bygget på kvalifisert skjønn, er helt nødvendig for å få virkelig
nyskapende prosjekter i gang. Faren er at avvisningen av innvendinger kan gå
for langt og bli en vane. Spesielt overfor enkelte svært dyktige personer med
utpreget skapende evner kan det være nødvendig å uttrykke seg skriftlig og meget
klart for å nå igjennom. Om du fortsatt ikke får en reaksjon du er tilfreds med,
må du velge om du vil gå videre oppover i organisasjonen, eller gjøre det du er
bedt om og håpe på det beste. Men behold en kopi av notatet.
Presentasjoner
Presentasjoner du gir av ditt eget arbeid vil bestemme andres bedømmelse av
arbeidet og dermed av deg. I hvert fall gjelder det for de som ikke direkte kan
bedømme de faglige resultatene dine, og de er ofte de fleste. Også i denne
sammenhengen gjelder det at du ikke vil nå frem med å vise hvor meget du kan.
Det gjelder å gi en mest mulig konsis beskrivelse av oppgaven og løsningen, og
så belyse de kritiske punktene i realiseringen. I muntlige presentasjoner er det
spesielt viktig at fremstillingen er pedagogisk god. Unngå unødvendig detaljer,
og sørg for at eventuelle figurer ikke inneholder mer enn det er meningen at man
skal oppfatte. Hvis presentasjonen er viktig og du er uerfaren må du
”prøveforelese”. Og husk i alle fall at du aldri blir så berømt at
berømmelsen erstatter forberedelse.
I skriftlige
presentasjoner har du naturligvis flere virkemidler med hensyn til å gi detaljer
uten at oversikten går tapt. Men også her er det viktig å være omhyggelig, slik
at budskaper blir oppfattet slik det er tenkt. En god regel kan være å be en
hjelpsom frivillig lese gjennom, med tanke på tre forhold: Er det språklig
korrekt? - er det lett å forstå? – og, er det fornuftig?
Dagboksnotater
Dette
bringer oss til et siste punkt: Dagboksnotater. Det er svært nyttig å skrive ned
vesentlige hendelser i arbeidet. Dette som en støtte for hukommelsen med hensyn
til resultater som er oppnådd, beslutninger som er truffet, og kronologien.
Spesielt kan notatene være til hjelp i prosjektarbeid som foregår i nettverk
uten tydelige ansvarslinjer. Hva ble besluttet? Hvem deltok? Viktige argumenter
for/imot? Kortfattede nedtegnelser, bare det viktigste, med håndskrift i en
protokoll er greit. Hvis det brukes "data" må opplegget være slik at filen er
sikret og ikke kan modifiseres i ettertid. Daterte og sidenummererte
papirutskrifter kan være en løsning.
Hvis dette virker defensivt – dokumentere ryggdekning for ansvar – er det
faktisk ikke denne siden som er viktigst. Hovedpoenget er at skrivingen hjelper
deg til å fokusere på det vesentlige i en mangfoldig hverdag, og til å avklare
dine egne oppfatninger.
T
[Forord]
[Innledning]
[Lede prosjekt]
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden